Świetlica

"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"

  Janusz  Korczak

swietlica 

Kierownik świetlicy: 

mgr Tomasz Ślęzak 

Wychowawcy świetlicy: 

mgr Marek Dynerowicz

mgr inż. Ewa Hofler

mgr Ewa Wodzyńska - Wrona

Świetlica szkolna przy Szkole Podstawowej w Sławkowie jest otwarta dla uczniów od godz. 7.00-16.00. Świetlica jest miejscem, w którym dzieci mogą miło, przyjemnie i pożytecznie spędzić czas przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć lekcyjnych.

Głównym celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom opieki w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych i rozwijanie ich zainteresowań. Zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć uczniom przebywającym w świetlicy proponujemy udział w różnorodnych formach zajęć świetlicowych. Świetlica szkolna wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach, a mianowicie:

> opieki nad uczniami,

> działalności wychowawczej,

> pracy dydaktycznej.

Świetlica szkolna obejmuje opieką głównie uczniów klas młodszych. Działalność opiekuńczo - wychowawcza prowadzona jest w jednej grupie dopołudniowej i w dwóch grupach popołudniowych.  W świetlicy prowadzone są zajęcia z zakresu wychowania umysłowego, zdrowotnego, muzycznego oraz działalności plastyczno - konstrukcyjnej. Poprzez różne środki realizowane są następujące cele i zadania wychowawcze:

Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz poprawnego  zachowania i wzajemnej życzliwości:

  1. Wyrabianie kultury życia codziennego. Wdrażanie do używania form grzecznościowych, eliminowanie wulgaryzmów.
  2. Rozwijanie samopomocy koleżeńskiej.
  3. Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej, zachęcanie do dbania o estetyczny wygląd własnej osoby, poprzez pogadanki, filmy, czytanie literatury i spotkania z pielęgniarką szkolną.
  4. Wyrabianie trwałych nawyków zmiany obuwia, mycia rąk przed posiłkami, sprzątania po sobie.
  5. Wykonywanie prac użyteczno – porządkowych w świetlicy, dbanie o jej estetykę. Wdrażanie do poszanowania mienia społecznego.
  6. Kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń dla zdrowia poprzez realizację programów profilaktycznych.
  7. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, słuchania innych, samooceny, argumentowania zachowań.

Troska o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów:

  1. Zapewnienie odpowiedniego i racjonalnego dożywiania dzieci (przystąpienie do akcji „szklanka mleka” oraz „warzywa i owoce w szkole dla dzieci klas I-III”).
  2. Przeprowadzenie cyklu zajęć na temat zdrowego odżywiania.
  3. Zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie doraźne w sytuacjach konfliktowych.
  4. Realizacja programów profilaktycznych: „Cukierki”, „Mały książę”, „Jak żyć z ludźmi?”
  5. Prowadzenie zajęć ruchowych w formie zabaw i gier – wypoczynek czynny.
  6. Organizowanie wycieczek i spacerów, zabawy na boisku szkolnym i w parku, regularne wietrzenie pomieszczenia świetlicy.
  7. Kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas siedzenia przy stolikach.
  8. Wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej (turnieje, zawody, gry zespołowe).
  9. Kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości.
  10. Racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowego i fizycznego dzieci podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające.
  11. Rozładowanie napięć poprzez ekspresję ruchową i taniec. Budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy ruchowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły).

Rozwijanie zainteresowań, aktywności artystycznej oraz umiejętności w zakresie właściwego i poprawnego wysławiania się:

  1. Zajęcia rozwijające poczucie rytmu; słuchanie muzyki, nauka piosenek i niektórych tańców, konkursy piosenek, wyrażanie muzyki ruchem.
  2. Inscenizacje wierszy, zabawy w pantomimę.
  3. Zorganizowanie i prowadzenie kącika czytelniczego.
  4. Godziny z ciekawą książką –„ Świat baśni i fantazji”.
  5. Gry i zabawy dydaktyczne.
  6. Zajęcia plastyczno – techniczne, poznawanie różnych technik; zabawy typu: dorysuj, domaluj...
  7. Ekspozycje prac plastycznych dzieci; udział w konkursach plastycznych w świetlicy i na zewnątrz szkoły.
  8. Korelacja zajęć plastycznych i muzycznych – malowanie do muzyki.
  9. Dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.
  10. Zabawy konstrukcyjne.
  11. Organizowanie imprez okolicznościowych:

       * Andrzejki

       * Spotkanie wigilijne

       * Bal karnawałowy

       * Dzień Matki

       * Dzień Dziecka.

Stworzenie wychowankom warunków do osiągania powodzenia szkolnego:

  1. Pomoc uczniom w odrabianiu prac domowych.
  2. Konkursy matematyczne i krzyżówki ortograficzne.
  3. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej.
  4. Doskonalenie techniki czytania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas młodszych.
  5. Ćwiczenia kształtnego pisania u uczniów klas młodszych.
  6. Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych (wzajemna pomoc w nauce, pomoc materialna).
  7. Prowadzenie z uczniami mającymi trudności w nauce i wymawianiu głosek zaleconych ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych i logopedycznych.
  8. Praca z uczniami uzdolnionymi plastycznie (wg oddzielnego planu „Świat pełen barw”).

¦ Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i ojczyzny. Wpajanie szacunku dla tradycji i historii, symboli narodowych oraz postawy tolerancji wobec innych narodów.  Budzenie zainteresowań polską tradycją i kulturą.  Kształtowanie postaw świadomego i krytycznego odbioru prasy, radia i telewizji. Poszanowanie godności praw dziecka wynikających z Konwencji Praw Dziecka. Tolerancja wobec różnych kolorów skóry i przekonań religijnych:

  1. Przypomnienie dzieciom o rocznicach i świętach państwowych (przeglądanie prasy, osobiste uczestnictwo, pogadanki itp.)
  2. Zapoznanie z historią Sławkowa, zwiedzanie zabytków miasta.
  3. Poznawanie cech charakterystycznych wybranych miast w Polsce.
  4. Zapoznanie dzieci z życiem, kulturą, zwyczajami, tradycjami i wierzeniami ludzi na innych kontynentach.

Współpraca z rodzicami, wychowawcami i instytucjami:

  1. Utrzymywanie stałego kontaktu z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
  2. Informowanie rodziców na bieżąco o osiągnięciach i niepowodzeniach dziecka.
  3. Wykonywanie upominków dla rodziców i dziadków z okazji ich święta.
  4. Uczestniczenie rodziców, wychowawców w uroczystościach organizowanych przez zespoły świetlicowe.
  5. Prezentacja osiągnięć dzieci.

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj148
WczorajWczoraj703
W tym tygodniuW tym tygodniu148
W tym miesiącuW tym miesiącu6150
DotychczasDotychczas902988

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.