Podstawowe środki ochronne przeciwko koronawirusowi

W związku z potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem i wytycznymi MEN przypominamy, iż podstawowym środkiem ochrony przed chorobami wirusowymi jest częste i staranne mycie rąk, szczególnie po powrocie do domu z pracy, szkoły czy zakupów. Prosimy również o pozostawienie w domu dzieci wykazujących objawy grypowe, aby uniknąć rozpowszechniania się choroby w szkole.

PODSTAWOWE ŚRODKI OCHRONNE PRZECIWKO KORONAWIRUSOWI

Nie istnieje szczepionka ani skuteczne leczenie przeciwko koronawirusowi. Dlatego należy pamiętać

o przestrzeganiu podstawowych zasad zapobiegawczych, które istotnie wpłyną na ograniczenie ryzyka zakażenia:

1.Często myć ręce.

Należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem, a jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekować je płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60 %).

Mycie rąk ww. metodami zabija wirusa, jeśli znajduje się on na rękach.

Wirus ma zdolność do krótkotrwałego przebywania na powierzchniach i przedmiotach jeśli skażone zostały wydzieliną oddechową (w trakcie kaszlu, czy kichania) osób chorych. Istnieje ryzyko przeniesienia wirusa z zanieczyszczonych powierzchni na rękach np. dotykając twarzy lub pocierając oczy. Dlatego częste mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia.

2.Stosować zasady ochrony podczas kichania i kaszlu

Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką ? jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60 %). Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu

i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów. Jeśli nie przestrzega się tej zasady można łatwo zanieczyścić przedmioty, powierzchnie lub dotykane, np. przy powitaniu, osoby.

3.Zachować bezpieczną odległość

Należy zachować co najmniej 1 metr odległości z osobą, która kaszle, kicha i ma gorączkę.

Gdy ktoś z chorobą układu oddechowego, taką jak 2019-nCoV, kaszle lub kicha, wydala pod ciśnieniem małe kropelki zawierające wirusa. Jeśli jest się zbyt blisko, można wdychać wirusa.

4.Unikać dotykania oczu, nosa i ust

Dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękami, może spowodować przeniesienie się wirusa

z powierzchni na siebie.

5.Będąc chorym, mając: gorączkę, kaszel, trudności w oddychaniu po powrocie z krajów gdzie szerzy się koronawirus, jeśli nie upłynęło 14 dni od powrotu ? NIE należy przychodzić do szkoły

Należy niezwłocznie zasięgnąć pomocy medycznej ? udać się na oddział zakaźny albo obserwacyjno-zakaźny, zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w Komunikacie krajowego konsultanta w dziedzinie chorób zakaźnych (https://gis.gov.pl/aktualnosci/komunikat-krajowego-konsultanta-w-dziedzinie-chorych-zakaznych/).

Należy przy tym pamiętać, żeby unikać środków komunikacji publicznej, aby nie narażać innych osób. Zaleca się osłonięcie ust i nosa maseczka ochronną, która stanowi pierwszą barierę ochronną dla otoczenia.

6.Będąc chorym i mając bardzo złe samopoczucie, ale gdy nie podróżowało się do krajów,

w których szerzy się koronawirus ? NIE należy od razu podejrzewać u siebie zakażenia koronawirusem. Jednak w dbałości o własne zdrowie NIE należy przychodzić do szkoły, należy pozostać w domu i zasięgnąć porady lekarza rodzinnego.

Objawy ze strony układu oddechowego z towarzyszącą gorączką mogą mieć wiele przyczyn np. wirusową (wirusy grypy, adenowirusy, rynowirusy, koronawirusy, wirusy paragrypy), czy bakteryjną (pałeczka Haemophilus influenzaea, pałeczka krztuśca, chlamydia, mykoplazama).

7.Mając łagodne objawy ze strony układu oddechowego, gdy nie podróżowało się do krajów,

w których szerzy się koronawirus należy starannie stosować podstawowe zasady higieny oddychania oraz higieny rąk i pozostać w domu do czasu powrotu do zdrowia, jeśli to możliwe.

8.Unikać spożywania surowych lub niedogotowanych produktów pochodzenia zwierzęcego

Ostrożnie obchodź się z surowym mięsem, mlekiem lub narządami zwierzęcymi, aby uniknąć krzyżowego zanieczyszczenia poprzez niegotowaną żywność, zgodnie z dobrymi zasadami bezpieczeństwa żywności.

9.Zapobiegać innym chorobom zakaźnym poprzez szczepienia, np. przeciwko grypie.

W zależności od sezonu epidemicznego, w Polsce rejestruje się od kilkuset tysięcy do kilku milionów zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę i zachorowania grypopodobne rocznie. Szczyt zachorowań ma miejsce zwykle między styczniem a marcem. Ostre infekcje wirusowe mogą sprzyjać zakażeniom innymi czynnikami infekcyjnymi, w tym wirusami. Nie należy jednak traktować szczepień ochronnych przeciwko grypie jako sposobu zapobiegania zakażeniom koronawirusem.

10.Dbać o odporność, wysypiać się, dbać o kondycję fizyczną, racjonalne odżywianie.

Akademia Bezpiecznego Puchatka

Kolejny raz nasza szkoła przystąpiła do programu edukacyjnego ,,Akademii Bezpiecznego Puchatka??. Program skierowany jest do klas I szkół podstawowych na terenie całej Polski. ?Akademia Bezpiecznego Puchatka? jest programem edukacyjnym, który wpisuje się w szczytną inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów klas podstawowych. W tym roku został on dodatkowo rozbudowany o materiały związane z przydatną dla dzieci tematyką efektywnego zapamiętywania, treningu koncentracji, nauki selekcji informacji i rozwijania kreatywności.


Program przygotowywany jest przez firmę Maspex oraz markę Puchatek wraz z Biurem Prewencji i Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Nauczycielami. Patronat honorowy sprawuje Komendant Główny Policji, a także Kuratoria Oświaty.


Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa jest zadaniem długofalowym i wymagającym dużego zaangażowania ze strony rodziców, jak i nauczycieli. Dzięki programowi ,,Akademia Bezpiecznego Puchatka?? uda się nam wspólnie wykonać kolejny, duży krok w kierunku zapewnienia naszym dzieciom bezpieczeństwa.


W ramach programu dzieci brały udział w zajęciach:
1. Jesteśmy bezpieczni W SZKOLE I NA WYCIECZCE.
2. Jesteśmy bezpieczni NA DRODZE.
3. Jesteśmy bezpieczni W DOMU, PIERWSZA POMOC.
4. Jesteśmy bezpieczni W INTERNECIE.


Rodzice otrzymali broszurki informacyjne o programie .
Następnie pierwszoklasiści sprawdzali swoją wiedzę wypełniając Wielki Test Bezpieczeństwa. Głównym celem Testu Wiedzy o Bezpieczeństwie było sprawdzenie wiedzy, ale jednocześnie przypomnienie zasad bezpieczeństwa. Dzieci odpowiadały na 10 pytań, umieszczonych na stronie.


Po przeprowadzeniu zajęć, a także udziale w Wielkim Teście Bezpieczeństwa szkoła nabędzie prawo posługiwania się Certyfikatem ,,Akademii Bezpiecznego Puchatka??.

 

Iwona Twardak, Justyna Szlęzak

 

puch1

puch2

puch3

puch4

puch5

 

 

TYDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU w naszej szkole

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004r. Początkowo obchodzony był tylko w Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego świata. Z pełną listą państw i instytucji biorących udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz z podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie www.saferinternetday.org.
Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców i nauczycieli z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania Internetu, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli środowiska najbliższego otoczenia dziecka. W tym roku DBI odbywa się pod hasłem ?Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!?.
Nasza szkoła zgłosiła swoją inicjatywę i przystąpiła do udziału w obchodach. Na szkolnych korytarzach i przy wejściu głównym pojawiły się plakaty promujące Dzień Bezpiecznego Internetu. Już 30 stycznia 2020r. chętni rodzice i nauczyciele mieli możliwość udziału w szkoleniu online pt. ,,Nie zgub dziecka w sieci", poświęconemu cyberprzemocy i zjawisku sekstingu. Z kolei w dniach od 10 lutego do 14 lutego 2020r. obchodziliśmy TYDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU w szkole.
W poniedziałek, 10 lutego, na zebraniach z rodzicami we wszystkich klasach zostały przeprowadzone prelekcje nt: Jak rozpoznać u dziecka uzależnienie od Internetu, komputera i jak pomóc dziecku? Rodzice uzyskali informacje o tym, jakie sygnały świadczą o początku uzależnienia dziecka od gier komputerowych i Internetu oraz gdzie w takiej sytuacji szukać pomocy (dostępne także na stronie szkoły w zakładce: Dla Rodziców).
Od poniedziałku do piątku, były realizowane zajęcia w ramach lekcji informatyki w klasach 4 - 6 oraz edukacji informatycznej w klasach młodszych, w formie pogadanek nt. bezpieczeństwa dzieci w sieci z wykorzystaniem filmów edukacyjnych, kreskówek, kolorowanek, gier i komiksów.
Dokładnie w Dniu Bezpiecznego Internetu czyli 11 lutego, we wtorek, przyszliśmy do szkoły ubrani na żółto, by wyrazić nasze ?TAK? dla bezpiecznego Internetu, bez szkodliwych treści i hejtu. Mimo brzydkiej pogody, pełnego zachmurzenia, wiatru i deszczu, w naszej szkole panował słoneczny nastrój. W ten sposób zachęcaliśmy wszystkich do aktywnego uczestnictwa we współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online.
Tak więc wszyscy nauczyciele i uczniowie naszej szkoły oraz rodzice uczestniczyli w promowaniu cyfrowego bezpieczeństwa zgodnie z tegorocznym hasłem: ?Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!?.

Poniżej fotorelacja z obchodów DBI w szkole.
Bożena Szymska

dbi0

dbint

dbi2

dbi3

dbi4dbi5

dbi6

dbi7

 

KLASA 1A

dbi1a

 

KLASA 1B

dbi1b

 

KLASA 2A

dbi2a

 

KLASA 2B

dbi2b

 

KLASA 3A

dbi3a

 

KLASA 3B

dbi3b

 

KLASA 4A

dbi4a

 

KLASA 5A

dbi5a

 

KLASA 5B

dbi5b

 

KLASA 5C

dbi5c

 

KLASA 5D

dbi5d

 

KLASA 5E

dbi5e

 

KLASA 6A

dbi6a

 

KLASA 6B

dbi6b

 

KLASA 6C

dbi6c

 

KLASA 6D

dbi6d

 

 

PRACA GÓRNIKA I ENERGETYKA ? OCZAMI DZIECKA - KONKURS

Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1 w Jaworznie zaprasza wszystkich uczniów do wzięcia udziału
w IV OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE PLASTYCZNYM:
pt. ?PRACA GÓRNIKA I ENERGETYKA ? OCZAMI DZIECKA?

gornik konkurs

Celem konkursu jest zwrócenie uwagi najmłodszego pokolenia Polaków na znaczenie zawodów: górnika i energetyka dla rozwoju naszego kraju oraz kształtowanie dziecięcej wrażliwości i wyobraźni poprzez tworzenie różnorodnych prac plastycznych na określony temat.

Warunki uczestnictwa:

? Uczestnicy konkursu mają za zadanie wykonanie jednej pracy plastycznej na temat ?Praca górnika i energetyka ? oczami dziecka?.
? Jeden autor może nadesłać jedną pracę plastyczną.
? Format prac plastycznych ? wyłącznie A3.
? Technika wykonania prac: (farby plakatowe, akwarele, pastele, rysunek kredką, ołówkiem, piórkiem, grafika komputerowa oraz wydzieranka papierem kolorowym) - jest dowolna. Dopuszcza się prace wykonane tylko na papierze. Nie będą oceniane malowidła na szkle, kompozycje przestrzenne, rzeźby, płaskorzeźby czy prace z plasteliny.
? Do prac należy dołączyć kartę uczestnictwa (załącznik nr 1), która powinien podpisać rodzic lub prawny opiekun dziecka.
? Pracę należy na odwrocie zaopatrzyć w metryczkę, gdzie zostaną umieszczone następujące dane osobowe autora: imię i nazwisko, wiek, klasa, nr szkoły.

Termin składania prac:
Prace należy dostarczyć do 25 lutego 2020 r. do p. Aleksandry Żak lub p. Moniki Krochmal-Gościniewicz.

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj2939
WczorajWczoraj30132
W tym tygodniuW tym tygodniu100001
W tym miesiącuW tym miesiącu100001
DotychczasDotychczas15114574

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.