PO CO NAM SŁUCH FONEMOWY?

 

1. Co to jest słuch fonemowy?
Słuch fonemowy pozwala na rozróżnianie poszczególnych fonemów, które podobnie brzmią, ale tworzą zupełnie inne wyrazy. Dzięki słuchowi fonematycznemu potrafimy dzielić zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, a sylaby na głoski.
Ta umiejętność nie jest wrodzona. Zaczyna kształtować się we wczesnym dzieciństwie, między 1, a 2 rokiem życia. Nabywana jest pod wpływem bodźców słuchowych. Proces ten kończy się wraz z ukształtowaniem mowy, między 6, a 7 rokiem życia.

2. Zaburzenia słuchu fonemowego.
Jeśli dziecko dobrze słyszy, ale ma problemy ze słuchem fonemowym, może mieć różne problemy. Najczęstsze objawy zaburzeń słuchu fonemowego to:
? opóźnienie rozwoju mowy,
? wady wymowy,
? niewłaściwa realizacja głosek (opuszczanie, dodawanie i przestawianie głosek w wyrazach),
? problem z dzieleniem wyrazów na sylaby,
? nieprawidłowe odczytywanie znaczeń wyrazów, na przykład ?buty? ? ?budy?,
? nieumiejętność łączenia głosek w wyraz,
? trudności z czytaniem,
? mało zróżnicowane słownictwo,
? problemy ze zrozumieniem wypowiedzi,
? trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych, na przykładdni tygodnia, nazw miesięcy, jak również treści wierszy i piosenek,
? trudności w nauce tabliczki mnożenia,
? trudności z tworzeniem tekstów i wypowiedzi,
? problemy z rozumieniem i zapamiętywaniem poleceń,
? niechęć do nauki języka obcego.

3. Ćwiczenia słuchu fonemowego.
Doskonałym ćwiczeniem rozwijającym słuch fonemowy jest:
? dzielenie wyrazów na sylaby,
? układanie rymujących się nazw obrazków,
? wyklaskiwanie sylab,
? rozpoznawanie różnych dźwięków, jakie wydają pojazdy czy zwierzęta,
? rozpoznawanie dźwięków długich i krótkich, cichych i głośnych,
? wskazywanie obrazków lub przedmiotów zaczynających się na określoną głoskę,
? tworzenie wyrazów z podanych głosek.
Słuch fonemowy można wyćwiczyć, a ćwiczenia rozwijające słuch mowny można wykonywać w domu. Warto, by nauka miała charakter zabawy. Można wykorzystać kolorowe litery, magnesy, loteryjki obrazkowo-dźwiękowe czy obrazki. Wówczas dzieci pracują bardziej chętnie.

Zapraszam do ćwiczeń: ćwiczenia

Logopeda
Urszula Kulik-Pukas