PO CO NAM SŁUCH FONEMOWY?
- Szczegóły
- Poprawiono: wtorek, 21, czerwiec 2022 11:19
1. Co to jest słuch fonemowy?
Słuch fonemowy pozwala na rozróżnianie poszczególnych fonemów, które podobnie brzmią, ale tworzą zupełnie inne wyrazy. Dzięki słuchowi fonematycznemu potrafimy dzielić zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, a sylaby na głoski.
Ta umiejętność nie jest wrodzona. Zaczyna kształtować się we wczesnym dzieciństwie, między 1, a 2 rokiem życia. Nabywana jest pod wpływem bodźców słuchowych. Proces ten kończy się wraz z ukształtowaniem mowy, między 6, a 7 rokiem życia.
2. Zaburzenia słuchu fonemowego.
Jeśli dziecko dobrze słyszy, ale ma problemy ze słuchem fonemowym, może mieć różne problemy. Najczęstsze objawy zaburzeń słuchu fonemowego to:
? opóźnienie rozwoju mowy,
? wady wymowy,
? niewłaściwa realizacja głosek (opuszczanie, dodawanie i przestawianie głosek w wyrazach),
? problem z dzieleniem wyrazów na sylaby,
? nieprawidłowe odczytywanie znaczeń wyrazów, na przykład ?buty? ? ?budy?,
? nieumiejętność łączenia głosek w wyraz,
? trudności z czytaniem,
? mało zróżnicowane słownictwo,
? problemy ze zrozumieniem wypowiedzi,
? trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych, na przykładdni tygodnia, nazw miesięcy, jak również treści wierszy i piosenek,
? trudności w nauce tabliczki mnożenia,
? trudności z tworzeniem tekstów i wypowiedzi,
? problemy z rozumieniem i zapamiętywaniem poleceń,
? niechęć do nauki języka obcego.
3. Ćwiczenia słuchu fonemowego.
Doskonałym ćwiczeniem rozwijającym słuch fonemowy jest:
? dzielenie wyrazów na sylaby,
? układanie rymujących się nazw obrazków,
? wyklaskiwanie sylab,
? rozpoznawanie różnych dźwięków, jakie wydają pojazdy czy zwierzęta,
? rozpoznawanie dźwięków długich i krótkich, cichych i głośnych,
? wskazywanie obrazków lub przedmiotów zaczynających się na określoną głoskę,
? tworzenie wyrazów z podanych głosek.
Słuch fonemowy można wyćwiczyć, a ćwiczenia rozwijające słuch mowny można wykonywać w domu. Warto, by nauka miała charakter zabawy. Można wykorzystać kolorowe litery, magnesy, loteryjki obrazkowo-dźwiękowe czy obrazki. Wówczas dzieci pracują bardziej chętnie.
Zapraszam do ćwiczeń: ćwiczenia
Logopeda
Urszula Kulik-Pukas