Wymagania edukacyjne
- Szczegóły
- Poprawiono: czwartek, 09, wrzesień 2021 23:29
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASACH 4-8
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
? opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
? samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
? czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować
i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią
z podstawy programowej,
? posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem
zarówno w mowie, jak i w piśmie,
? aktywnie uczestniczy w lekcjach,
? z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem
polskim,
? tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod
względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym
i interpunkcyjnym,
? odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
? wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,
? współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
? wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze
i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
? opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
? samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
? czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je
samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
? posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie,
jak i w piśmie,
? aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
? bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
? tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości
poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym,
ortograficznym i interpunkcyjnym,
? aktywnie uczestniczy w lekcjach,
? wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.
OCENA DOBRA
Uczeń:
? w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
? samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim lub średnim stopniu trudności,
a z pomocą nauczyciela ? trudne,
? czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie
odnajduje w nich informacje,
? w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych,
ortograficznych i stylistycznych,
? bierze czynny udział w lekcji,
? wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
? częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
? samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia
rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
? odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie
większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
? w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne
i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
? wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
? niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
? rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
? wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
? opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
? większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
? czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej
intonacji,
? ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
? nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
? w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające
komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych
zdań,
? nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać
polecenia nauczyciela,
? pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
? często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
? nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy
i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
? ma kłopoty z techniką czytania,
? nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego
znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
? nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
? wykazuje się niechęcią do nauki,
? zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
? nie angażuje się w pracę grupy.
Wymagania na poszczególne oceny- klasa 4
Wymagania na poszczególne oceny- klasa 5
Wymagania na poszczególne oceny- klasa 6
Wymagania na poszczególne oceny - klasa 7
Wymagania na poszczególne oceny - klasa 8