Świetlica
- Szczegóły
- Poprawiono: niedziela, 17, wrzesień 2023 01:48
"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"
Janusz Korczak
Kierownik świetlicy:
mgr Tomasz Ślęzak
Wychowawcy świetlicy:
mgr Marek Dynerowicz
mgr inż. Ewa Hofler
Świetlica szkolna przy Szkole Podstawowej w Sławkowie jest otwarta dla uczniów od godz. 7.00-16.30.
Świetlica jest miejscem, w którym dzieci mogą miło, przyjemnie i pożytecznie spędzić czas przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć lekcyjnych.
Głównym celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom opieki w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych i rozwijanie ich zainteresowań. Zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć uczniom przebywającym w świetlicy proponujemy udział w różnorodnych formach zajęć świetlicowych. Świetlica szkolna wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach, a mianowicie:
> opieki nad uczniami,
> działalności wychowawczej,
> pracy dydaktycznej.
Świetlica szkolna obejmuje opieką głównie uczniów klas młodszych. Działalność opiekuńczo - wychowawcza prowadzona jest w jednej grupie dopołudniowej i w dwóch grupach popołudniowych. W świetlicy prowadzone są zajęcia z zakresu wychowania umysłowego, zdrowotnego, muzycznego oraz działalności plastyczno - konstrukcyjnej. Poprzez różne środki realizowane są następujące cele i zadania wychowawcze:
Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz poprawnego zachowania i wzajemnej życzliwości:
- Wyrabianie kultury życia codziennego. Wdrażanie do używania form grzecznościowych, eliminowanie wulgaryzmów.
- Rozwijanie samopomocy koleżeńskiej.
- Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej, zachęcanie do dbania o estetyczny wygląd własnej osoby, poprzez pogadanki, filmy, czytanie literatury i spotkania z pielęgniarką szkolną.
- Wyrabianie trwałych nawyków zmiany obuwia, mycia rąk przed posiłkami, sprzątania po sobie.
- Wykonywanie prac użyteczno ? porządkowych w świetlicy, dbanie o jej estetykę. Wdrażanie do poszanowania mienia społecznego.
- Kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń dla zdrowia poprzez realizację programów profilaktycznych.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, słuchania innych, samooceny, argumentowania zachowań.
Troska o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów:
- Zapewnienie odpowiedniego i racjonalnego dożywiania dzieci (przystąpienie do akcji ?szklanka mleka? oraz ?warzywa i owoce w szkole dla dzieci klas I-III?).
- Przeprowadzenie cyklu zajęć na temat zdrowego odżywiania.
- Zapobieganie agresji i przemocy ? wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie doraźne w sytuacjach konfliktowych.
- Realizacja programów profilaktycznych: ?Cukierki?, ?Mały książę?, ?Jak żyć z ludźmi??
- Prowadzenie zajęć ruchowych w formie zabaw i gier ? wypoczynek czynny.
- Organizowanie wycieczek i spacerów, zabawy na boisku szkolnym i w parku, regularne wietrzenie pomieszczenia świetlicy.
- Kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas siedzenia przy stolikach.
- Wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej (turnieje, zawody, gry zespołowe).
- Kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości.
- Racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowego i fizycznego dzieci podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające.
- Rozładowanie napięć poprzez ekspresję ruchową i taniec. Budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy ruchowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły).
Rozwijanie zainteresowań, aktywności artystycznej oraz umiejętności w zakresie właściwego i poprawnego wysławiania się:
- Zajęcia rozwijające poczucie rytmu; słuchanie muzyki, nauka piosenek i niektórych tańców, konkursy piosenek, wyrażanie muzyki ruchem.
- Inscenizacje wierszy, zabawy w pantomimę.
- Zorganizowanie i prowadzenie kącika czytelniczego.
- Godziny z ciekawą książką ?? Świat baśni i fantazji?.
- Gry i zabawy dydaktyczne.
- Zajęcia plastyczno ? techniczne, poznawanie różnych technik; zabawy typu: dorysuj, domaluj...
- Ekspozycje prac plastycznych dzieci; udział w konkursach plastycznych w świetlicy i na zewnątrz szkoły.
- Korelacja zajęć plastycznych i muzycznych ? malowanie do muzyki.
- Dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.
- Zabawy konstrukcyjne.
- Organizowanie imprez okolicznościowych:
* Andrzejki
* Spotkanie wigilijne
* Bal karnawałowy
* Dzień Matki
* Dzień Dziecka.
Stworzenie wychowankom warunków do osiągania powodzenia szkolnego:
- Pomoc uczniom w odrabianiu prac domowych.
- Konkursy matematyczne i krzyżówki ortograficzne.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej.
- Doskonalenie techniki czytania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas młodszych.
- Ćwiczenia kształtnego pisania u uczniów klas młodszych.
- Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych (wzajemna pomoc w nauce, pomoc materialna).
- Prowadzenie z uczniami mającymi trudności w nauce i wymawianiu głosek zaleconych ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych i logopedycznych.
- Praca z uczniami uzdolnionymi plastycznie (wg oddzielnego planu ?Świat pełen barw?).
? Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i ojczyzny. Wpajanie szacunku dla tradycji i historii, symboli narodowych oraz postawy tolerancji wobec innych narodów. Budzenie zainteresowań polską tradycją i kulturą. Kształtowanie postaw świadomego i krytycznego odbioru prasy, radia i telewizji. Poszanowanie godności praw dziecka wynikających z Konwencji Praw Dziecka. Tolerancja wobec różnych kolorów skóry i przekonań religijnych:
- Przypomnienie dzieciom o rocznicach i świętach państwowych (przeglądanie prasy, osobiste uczestnictwo, pogadanki itp.)
- Zapoznanie z historią Sławkowa, zwiedzanie zabytków miasta.
- Poznawanie cech charakterystycznych wybranych miast w Polsce.
- Zapoznanie dzieci z życiem, kulturą, zwyczajami, tradycjami i wierzeniami ludzi na innych kontynentach.
Współpraca z rodzicami, wychowawcami i instytucjami:
- Utrzymywanie stałego kontaktu z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
- Informowanie rodziców na bieżąco o osiągnięciach i niepowodzeniach dziecka.
- Wykonywanie upominków dla rodziców i dziadków z okazji ich święta.
- Uczestniczenie rodziców, wychowawców w uroczystościach organizowanych przez zespoły świetlicowe.
- Prezentacja osiągnięć dzieci.