Projekt Eko- Szkoła z ?klimatem?
- Szczegóły
- Utworzono: niedziela, 13, czerwiec 2021 14:45
Nasz szkoła przystąpiła do projektu Eko- Szkoła z ?klimatem?. Celem przystąpienia do projektu była potrzeba podniesienia świadomości ekologicznej wśród uczniów klas I- III naszej szkoły. Jak wiadomo im wcześniej wprowadza się dzieci w zagadnienia ochrony środowiska przyrodniczego w którym żyją, tym lepsze te poczynania dają efekty.
Bieżący rok szkolny, ze względu na pandemię, przyniósł szereg ograniczeń. Nie mogliśmy organizować spotkań z osobami spoza szkoły oraz wyjść i wycieczek poza teren szkolny. Dlatego nasze działania miały charakter stacjonarny, ale oddziaływały na szerszą grupę lokalnego społeczeństwa poprzez dzieci, które zdobyte wiadomości i umiejętności przenosiły do swoich domów i dzieliły się nimi z najbliższymi.
W ramach projektu chcieliśmy zwrócić uwagę dzieci, a poprzez nie szerszej grupie Sławkowian, na problem zanieczyszczenia powietrza. Ciekawe obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i pomiary były punktem wyjścia do dyskusji na temat ,,Co to jest powietrze??, poznania źródeł zanieczyszczenia powietrza oraz wiedzy jak człowiek może wpływać na atmosferę. Dzieci pod okiem swoich nauczycielek prowadziły okresowe pomiary jakości powietrza. Do tego celu wykorzystywaliśmy miernik jakości powietrza. Każdorazowo pomiarom towarzyszyły klasowe dyskusje na temat smogu, przyczyn jego powstawania oraz wpływu na zdrowie mieszkańców Sławkowa. Za pomocą metody ,,burza mózgów? dzieci szukały odpowiedzi na pytanie jak walczyć z tym niebezpiecznym zjawiskiem. Niezwykle pomocnym źródłem wiedzy wykorzystywanym podczas warsztatów, były tablice dydaktyczne, które cieszyły się dużym zainteresowaniem naszych uczniów oraz były podstawą do ciekawych dyskusji i rozważań na temat powietrza, którym oddychamy. Wykorzystując wiedzę, na temat sposobów poprawy jakości powietrza, uczniowie klasy IIIa wzięli udział w akcji, w ramach której na terenie naszego miasta posadzili kilkadziesiąt sadzonek sosny. Uczniowie tej samej klasy w grupach wykonali prace plastyczne ,,Wiosenne drzewo?, natomiast uczniowie klasy IIa zaprojektowali i wykonali makietę ,,Zielone osiedle?.
Drugim, niezwykle ważnym i palącym problemem, któremu uczniowie zaangażowani w projekt poświęcili uwagę, było zanieczyszczenie wód. Rzeka Przemsza Biała, która przepływa przez nasze miasto do niedawna była bardzo zanieczyszczana poprzez wyrzucane do niej śmieci oraz wpływające do niej zanieczyszczenia z gruntu oraz ścieki. Dzieci dowiedziały się, że ta niszcząca działalność człowieka spowodowała pogorszenie jakości wody, stanu roślinności i zanikanie organizmów żyjących w wodzie, np. ryb. Uczniowie wszystkich klas odbyli wycieczki na rzekę, podczas których pobierali próbki wody, rośliny i inne organizmy wodne, które następnie były oglądane i badane pod mikroskopem. Cykl lekcji poświęcony temu zagadnieniu zaowocował poszerzeniem wiedzy na temat zanieczyszczenia wód i świadomości, że wiele w tej dziedzinie zależy od nas samych. Dzieci dzieliły się zdobytą wiedzą, przypominając swoim najbliższym o obowiązku troski o środowisko.
W klasach I zostały przeprowadzone lekcje na temat dlaczego i jak należy oszczędzać wodę, omówiono problem zużycia wody w gospodarstwach domowych, biorąc pod uwagę liczebność rodziny, ilość posiłków, częstotliwość kąpieli, mycia zębów, prania. Uczniowie na podstawie przygód kropli wody, poznali obieg wody w przyrodzie, wykonali doświadczenia, dzięki którym zaobserwowali parowanie i skraplanie wody, wykonali prosty filtr do oczyszczania brudnej wody. Uczniowie biorący udział w projekcie układali hasła na temat oszczędzania wody i dbania o czystość wód naturalnych, uczyły się i śpiewały piosenki o tematyce związanej z tym zagadnieniem. Dzieci z klas III tworzyły prezentacje w programie komputerowym na temat ,,Jak oszczędzać i dbać o czystość wody?.
Trzecim zagadnieniem, który był omawiany w ramach projektu była segregacja i recykling śmieci. Cykl zajęć w terenie i lekcji w szkole pozwolił dzieciom zrozumieć konieczność segregacji odpadów oraz recyklingu w celu zminimalizowania ich negatywnych skutków dla natury. Dzieci po odbytych zajęciach dzieliły się informacjami o ekologii, przypominając domownikom o obowiązku segregowania odpadów. W każdej sali lekcyjnej zostały umieszczone kolorowe kosze, które ułatwiały najmłodszym i starszym uczniom naszej szkoły prawidłową realizację zasad segregowania odpadów. Duży nacisk podczas omawiania tego zagadnienia został położony na problem spalania śmieci i jego negatywny wpływ na zdrowie mieszkańców naszego miasta. Uczniowie klas I prowadzili zbiórkę nakrętek od butelek, które to nakrętki w ilości ok. 20 kg zostały przekazane do schroniska dla zwierząt ,,Pomiechowskie bezdomniaki?. Wszystkie klasy biorące udział w projekcie wzięły udział w akcji TrashChallenge. Pomimo panującej pandemii na ulice Sławkowa wyszły dzieci wyposażone w maseczki, worki i rękawiczki, aby przyłączyć się do tej niezwykle pożytecznej akcji. Jej efektem były dziesiątki worków pełne zebranych śmieci, które zalegały w lesie, nad rzeką, w przydrożnych rowach i na trawnikach. Podczas zajęć dzieci oglądały filmy poświęcone segregacji śmieci i recyklingowi odpadów, tworzyły projekty ekologiczne z wykorzystaniem technik informatyczno- komputerowych, a uczniowie klasy IIb stworzyli inscenizację klasową pt. ,,Wiosenny teatrzyk ekologiczny?. Po zrealizowaniu cyklu lekcji poświęconych tematyce recyklingu, dzieci uświadomiły sobie, że tam, gdzie żyje człowiek, tam zawsze powstają odpady oraz, że wraz z rozwojem cywilizacji wytwarzamy ich coraz więcej . W momencie, gdy produkty przestają być potrzebne i są wyrzucane na śmietnik, ich ,,życie? się nie kończy. Przyroda nie jest w stanie poradzić sobie z szybkim usunięciem, a ich rozkład może trwać nawet kilkaset lat. Dzieci same wysnuły wniosek, że nawet w domu, czy w szkole możemy dać przedmiotom, które wydają się niepotrzebne, drugie życie. Butelki po napojach, opakowania po lodach, stare płyty czy nakrętki posłużyły uczniom klas I, II i III do stworzenia niebanalnych, jedynych w swoim rodzaju zabawek. Uczniowie klas IIb i IIIb wykonały z filcu kolorowe naszywki o tematyce ekologicznej. Aktywny udział dzieci w projekcie rozwinął u nich umiejętność współpracy, planowania działań, samodzielnego analizowania wielu aspektów pracy oraz tworzenia skutecznych rozwiązań. U uczniów została ukształtowana badawcza postawa wobec otoczenia. W projekcie brali udział również uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na różnorodne niepełnosprawności. Podniosło to ich poziom aktywności oraz kompetencje komunikacyjne i społeczne. Na lekcjach religii ksiądz przybliżył dzieciom Encyklikę ,,Laudato si?- apel papieża Franciszka, aby ludzie zaczęli szanować naturę stworzoną przez Boga, jednocząc się w dążeniu do zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju. Wszystkie nasze działania, podjęte w ramach projektu, były dokumentowane na zdjęciach, a wyniki badań, obserwacji i wnioski z nich wynikające uczestnicy projektu przedstawili społeczności szkolnej oraz swoim bliskim w formie rysunków, plakatów czy kartek pocztowych. Jest to apel najmłodszych uczniów do wszystkich o dbałość, czystość i ochronę środowiska.