?Udostępniacze? ciąg dalszy..
- Szczegóły
- Poprawiono: niedziela, 29, wrzesień 2019 20:43
Kiedy jesteśmy zdrowi i całkiem sprawni rzadko zastanawiamy się, jak wiele drobnych elementów naszego otoczenia może stać się barierą utrudniającą życie seniorom czy osobom z niepełnosprawnościami. Wysoki stopień na chodniku, brak windy, czy podjazdu w miejscu zamieszkania jest niedostrzegalny do czasu, gdy choćby na chwilę stracimy pełną sprawność np. złamiemy nogę. W takiej przejściowej sytuacji znajduje się czasem wielu z nas, a dla innych bariery są elementem codzienności.
W czerwcu br. nasza szkoła zakwalifikowała się jako jedna ze stu szkół w Polsce do konkursu pod nazwą ,, Udostępniacze?. Konkurs ten polega na zapoznaniu uczniów z barierami, jakie na co dzień muszą pokonywać osoby mające trudności w poruszaniu się czy percepcji: seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, osoby z czasowymi urazami, słabsi fizycznie, po wypadkach, rodzice z dziecięcym wózkiem. Ma on na celu uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy innych ludzi oraz zrozumienie, że to, co na co dzień nie sprawia nam najmniejszego kłopotu, może stać się barierą nie do pokonania dla innych osób w różnych sytuacjach. Konkurs jest elementem Programu Dostępność Plus Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Na szkolnych korytarzach pojawiły się najpierw wlepki, które nawiązywały do konkursu i były czytane przez dzieci z dużym zainteresowaniem. Dnia 17. 06. 2019 r dla uczniów klas IV- VI odbyła się pierwsza lekcja, będąca częścią konkursu. Kolejne 10 lekcji na temat dostępności dla uczniów każdej z w/w klas zrealizowano w dniach 17- 19.09.2019r. Uczniowie obejrzeli na lekcjach prezentację dotyczącą pokonywania barier w codzienności oraz krótkie filmy edukacyjne. Jeden z filmów przedstawiał historię młodego chłopaka, poruszającego się na wózku inwalidzkim, który na co dzień mierzy się z wieloma trudnościami. Bohater filmu pokazał jak m.in. dzięki wykorzystaniu Funduszy Europejskich przestrzeń miejska jest dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Film był krótkim podsumowaniem tematu dostępności, a dzięki atrakcyjnej formie na długo zapadnie dzieciom w pamięć. W dalszej części każdej z lekcji uczniowie z zaangażowaniem pracowali w grupach, szukając sposobów pokonywania i likwidacji barier w swoim otoczeniu. Każda grupa przedstawiła na forum klasy swoje spostrzeżenia i rozwiązania.
Ponadto uczniowie tworzący 7 osobowy zespół reprezentujący naszą szkołę, przystąpili do wykonania pracy konkursowej, której nadali tytuł: ?Dostępność to lepszy świat. Dostępność zaczyna się od każdego z nas?. W swej pracy zidentyfikowali bariery w swoim otoczeniu, które utrudniają codzienne czynności osobom z niepełnosprawnościami i w formie rysunków przedstawili po ich lewej stronie owe bariery, a po prawej stronie każdego z rysunków zaproponowali sposób ich usunięcia. Nawiązując do tytułu pracy, chcieli pokazać, że wykazując się empatią, każdy z nas może zaproponować zmianę na lepsze w swoim otoczeniu i przyczynić się do tych zmian, by ułatwić codzienne życie osobom, które zmagają się z pewnymi ograniczeniami. Uczniowie dodatkowo zauważyli, że pomocne są nie tylko ułatwienia wynikające z infrastruktury, ale też ogromne znaczenie ma nastawienie osób w pełni sprawnych i gotowość do pomocy osobom, które tej pomocy potrzebują, dlatego w haśle pracy podkreślili, że dostępność zaczyna się od każdego z nas.
Przygotowanie pracy konkursowej oraz udział w lekcjach pozwoliły dzieciom lepiej zrozumieć potrzeby innych osób. Praca została wysłana do organizatora konkursu, teraz czekamy na wyniki, choć to nie same wyniki są tu najistotniejsze. W tym konkursie nie ma przegranych. Nasi uczniowie są już zwycięzcami, gdyż postawy empatii, wrażliwości, ludzkiej życzliwości i pomocy drugiemu człowiekowi, które dojrzewały w tym czasie w ich sercach, są tu najważniejsze.
Poniżej fotorelacja z przygotowań do konkursu, wykonania pracy i przeprowadzonych lekcji.
KLASA 4A
KLASA 5A
KLASA 5B
KLASA 5C
KLASA 5D
KLASA 5E
KLASA 6A
KLASA 6B
KLASA 6C
KLASA 6D
PRACA KONKURSOWA
Bożena Szymska