W jaki sposób podczas nauczania zdalnego możemy sobie radzić?

 

Od pewnego czasu wszyscy znaleźliśmy się w nieznanej dotąd sytuacji. Z dnia na dzień każdy z nas musiał przestawić się na inne codzienne funkcjonowanie. Gdyby, ktoś ponad rok temu powiedział nam, że będziemy pracować zdalnie, a dzieci zamienią swój pokój w salę lekcyjną, każdy stwierdziłby, że to jest niemożliwe. A jednak. No właśnie czy się da? Oczywiście, tylko należy zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia, wpaść w rytm innego nauczania co wcale nie będzie proste dla wszystkich osób.

Przypominany kilka zasad bezpiecznej pracy z komputerem.

1. Wstawanie odpowiednio wcześnie, aby uczeń miał czas na poranną toaletę i przygotowanie do lekcji bez pośpiechu (przygotowanie potrzebnych podręczników i włączenie komputera).

2. Odpowiednie zaplanowanie dnia, podzielnie go na czas nauki i czas odpoczynku czynnego.

3. Odpoczynek. Po każdej godzinie pracy z komputerem powinniśmy zmienić zajęcie na takie, które nie
obciąża wzroku lub wymaga innej pozycji ciała, bądź po prostu zrobić sobie 5-minutową przerwę (byleby nie na surfowanie po internecie!). Najlepiej wykorzystać ten czas na popatrzenie za okno i wykonanie paru prostych ćwiczeń rozciągających. Te kilka chwil pozwoli odpocząć oczom i zmęczonemu siedzącą pozycją ciału oraz nabrać energii dodalszej pracy.

4. Odpowiednie biurko. Wygodne, duże biurko to podstawa. Stanowisko pracy powinno być tak zaaranżowane, aby wszystkie urządzenia, jakich używamy, a więc przede wszystkim klawiatura i myszka, były dostępne na swobodne wyciągnięcie ręki. Ważne również, aby wysokość biurka pozwalała na siedzenie w swobodnej pozycji, z zachowaniem podczas pracy przy komputerze kąta prostego między ramieniem, a
przedramieniem, a także aby pozwalała na odpowiedni kąt obserwacji monitora w zakresie 20-50°; górna krawędź ekranu nie powinna znajdować się powyżej oczu ucznia. Uczeń siedzący przy biurku nie powinien dotykać kolanami jego blatu.

5. Odpowiednia odległość od monitora. Ważne jest także to, w jakiej odległości od monitora siedzimy. Według przepisów BHP opisujących bezpieczną pracę z komputerem, odległość między uczniem a monitorem
powinna wynosić od 40 cm do 75 cm. Dodatkowo monitor powinien stać tak, aby źródło światła, a więc okno bądź lampka, nie znajdowało się za nim. Najlepiej, aby światło znajdowało się z boku ekranu.

6. Fotel. Fotel jest nie mniej ważny od biurka. Powinien być stabilny. Jego wielkość powinna gwarantować wygodne siedzenie i swobodną postawę ciała. Siedzisko i oparcie powinny być wyprofilowane stosownie do naturalnego wygięcia kręgosłupa.

7. Dbaj o wzrok. Ostatnia sprawa to odpowiednie, przystosowane do bezpiecznej pracy z komputerem okulary korygujące dla tych, którzy mają wadę wzroku. Jeśli nie mamy wady wzroku, to i tak musimy pamiętać o tym, że nasze oczy podczas pracy z komputerem są szczególnie narażone, powinniśmy więc robić wspomniane wcześniej przerwy od patrzenia w monitor.

 

17041

 

8. Pomoc rodzica w odrabianiu lekcji, wsparcie psychiczne.

 

Jak się ruszać, gdy miejsca jest niewiele?

W czasie długiego siedzenia przed monitorem zadbajmy o stan naszych kręgosłupów.

17042

 

Pomogą nam w tym również proste ćwiczenia ? jak np. joga na... krześle! Nie wymaga ona wiele miejsca ani dużej formy, więc każdy może ćwiczyć w ten sposób.

Przykładowe ćwiczenia znajdą Państwo pod tym adresem:

link

Co oprócz komputera?

Proponujemy, by do codziennych aktywności włączyć nieco ćwiczeń i zabaw ruchowych w warunkach domowych.

PRZEPRAWA PRZEZ RZEKĘ
Wyobraźcie sobie, że mieszkanie to rzeka, przez którą należy przejść z jednego brzegu na drugi. Należy skakać po kolejnych kamieniach, którymi są poduszki, koce, by dotrzeć do celu. Można to robić na czas albo na wyścigi.

SLALOM WŚRÓD PINGWINÓW
Na początku przygotujcie plastikowe butelki, papier kolorowy, nożyczki, klej i taśmę. Wykonajcie z posiadanych materiałów pingwiny. Następnie ustawcie butelki na podłodze. Pozwólcie, by dzieci przyjrzały się ich układowi, a następnie zasłońcie im oczy chustami i poproście, żeby przeszły między pingwinami tak, by żaden nie został przewrócony. Zamiast butelek możecie wykorzystać pluszaki lub kręgle.

TOR PRZESZKÓD
Wasz salon na godzinę zamieni się w tor przeszkód. Do jego wykonania wykorzystajcie to, co macie pod ręką, czyli kartony, krzesełka, narzuty itp. Dziecko ma za zadanie dotrzeć ze startu do mety po wcześniejszym pokonaniu przeszkód. Musi się czołgać, skakać, robić przewroty. Po zakończeniu zabawy wszyscy sprzątają!

CZERWONE I ZIELONE
Rodzic przygotowuje dwa lizaki ? jeden w kolorze czerwonym, a drugi w zielonym. Dzieci swobodnie biegają po pokoju. Gdy mama albo tata podniosą czerwony lizak, to się zatrzymują, a gdy zielony ? kontynuują kursowanie po mieszkaniu.

BALONOWA SIATKÓWKA
Gra w piłkę w domu może przynieść dużo strat. Zamiast niej można wykorzystać balon. Dzieci odbijają balon między sobą tak, by nie spadł na ziemię. Można zrobić siatkę ze związanych szalików albo apaszek.

MUZYCZNE FIGLE-MIGLE
To propozycja dla najmłodszych dzieci. Rodzice włączają im muzykę, by trochę potańczyły, a potem wypowiadają komendy, np. ?Łowimy ryby? ? maluchy udają, że zarzucają wędkę i wyjmują łowy, ?Ubieramy choinkę? ? podskakują i wieszają bombki, zakładają lampki.

 

Nie zapomnijmy o najważniejszym!

Rozmawiajmy z dziećmi o tym jak sobie radzą w ciągu dnia, jak rozumieją dana sytuację. Wytłumaczcie na czym polega choroba jakie są objawy i skutki. Rodzice powinni z uwagą obserwować stan emocjonalny i aktualne potrzeby dziecka, wyrażać gotowość do rozmowy. Pamiętajmy, aby w czasie izolacji zapewnić dziecku kontakt z innymi rówieśnikami.

 

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj2662
WczorajWczoraj7424
W tym tygodniuW tym tygodniu66932
W tym miesiącuW tym miesiącu100001
DotychczasDotychczas11243200

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.