Bezpieczne spędzanie czasu wolnego bez nałogów i zachowań prowadzących do uzależnień.
- Szczegóły
- Poprawiono: poniedziałek, 16, styczeń 2017 11:49
Bezpieczne spędzanie czasu wolnego bez nałogów i zachowań prowadzących do uzależnień.
PEDAGOGIZACJA
Najpopularniejszą i najbardziej dostępną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci jest telewizja i komputer. Media przekazują informacje oraz są narzędziem w poznawaniu rzeczywistości i kształtowaniu umysłu współczesnego człowieka. Nowoczesne technologie tworzą wirtualną rzeczywistość, która nie ma związku z realną rzeczywistością. Dlatego należy nauczyć dzieci, które świat telewizji i komputerów uważają za realne życie, odróżniać świat realny od fikcji. Potrafią naśladować oglądane postacie, zachowania agresywne, język, ubiór. Często bezkrytycznie ulegają prezentowanym wzorom, popadają w znieczulenie emocjonalne i eliminują współczucie, strach, uczą się lekceważenia bólu. Media mogą też wpływać na młodzież pozytywnie poprzez upowszechnianie wiedzy i form zachowań ( np. teleturnieje, akcje charytatywne, promowanie sportu i aktywnego wypoczynku). Telewizja i komputer w tym Internet dostarczają wielu wartościowych treści (np. z zakresu biologii, geografii, fizyki, chemii, techniki, historii), ale nie egzekwują przyswajanych wiadomości, ich utrwalania i powiązania z innymi treściami. Dziecko ogląda to, co chce. Nie to co potrzebne, przydatne i wartościowe, a to, co go w danej chwili zainteresuje. Problemy dzisiejszego życia, pogoń za pieniądzem, dobrze płatną pracą sprawiają, że większość czasu rodzice spędzają poza domem. Nuda sprawia że dzieci wolny czas spędzają przed telewizorem i komputerem. Telewizja towarzyszy codziennym czynnościom tj.: posiłkom, spotkaniom towarzyskim, rozmowom. Można więc powiedzieć, że telewizja, komputer oraz ostatnio telefony to członkowie rodziny, którzy niekiedy zastępują kontakty z prawdziwymi ludźmi. Nie jest to jednak kontakt zadawalający. Nie daje pełni przeżyć emocjonalnych wynikających z kontaktu z rzeczywistym człowiekiem ani wglądu w jego sposób przeżywania i porozumiewania z nim, nie można otrzymać od niego pełni uczuć, zrozumienia, pomocy w trudnej sytuacji życiowej.
Szczególnie niebezpieczne jest uzależnienie od komputera. Spada wtedy zainteresowanie wszystkimi sprawami życiowymi, zaniedbywane są obowiązki szkolne i rodzinne, następuje izolacja od innych. Młodzież korzysta głównie z gier i Internetu. Pozytywną wartością gier jest możliwość rozwijania wyobraźni, umiejętności podejmowania decyzji oraz obserwowania zachowania dziecka w sytuacji porażki, jednak ten sam efekt dają gry planszowe i zręcznościowe, które nie maja negatywnych skutków. Negatywny wpływ gier komputerowych to głównie uzależnienie oraz przejmowanie zachowań agresywnych i nieetycznych wymuszanych przez grę.
Liczba uzależnionych wzrasta wraz ze spadkiem ceny komputera i wzrostem jego dostępności. W Polsce istnieje placówka zajmująca się leczeniem uzależnień od komputera (Centrum Leczenia Odwykowego w Warszawie), gdzie trafiają dzieci kilkuletnie, dzieci w wieku szkolnym i młodzież. Zagrożenia jakie niesie telewizja i komputer można podzielić na:
- fizyczne - wady wzroku, postawy, skrzywienia kręgosłupa
- psychiczne - oderwanie od życia, przebywanie w wirtualnej rzeczywistości, uzależnienie polegające na wielogodzinnym przebywaniu z komputerem i telewizją na niekorzyść kontaktów z ludźmi
- moralne - łatwy dostęp do treści nieodpowiednich dla dzieci w wieku szkolnym, jak pornografia, pokazywanie konstrukcji niebezpiecznych urządzeń,
- społeczne - zachowania nieetyczne, anonimowość, pozbawienie hamulców działania, przestępczość komputerowa.
Telewizja i komputer to dzieło człowieka, które może ułatwiać i wzbogacać życie ludzkie, ale również je zubażać i utrudniać. Kontakty z innymi ludźmi stanowią jeden z podstawowych problemów każdego człowieka. Mogą być źródłem radości, rozpaczy lub osamotnienia. Jednak kontakt z telewizją i komputerem zastępującym kontakty z ludźmi, nie jest wyjściem wartościowym. Zastępowanie człowieka przez maszynę stwarza świat odczłowieczony i stanowiący zagrożenie dla rozwoju relacji międzyludzkich. Dlatego należy pamiętać, że telewizja i komputer jako narzędzia poznawania świata dobrze służą tylko temu, kto wie, w jakich okolicznościach i w jaki sposób należy się nimi posługiwać, w przeciwnym razie mogą okazać się niebezpieczne. Należy dziecku nie tylko wskazać sposób korzystania z wszędzie dostępnych mediów ale przede wszystkim starać się zapewnić inne bezpieczne i aktywne formy spędzania czasu wolnego, które pomogą mu odpowiednio się rozwijać i zdrowo wchodzić w dorosłość bez obciążeń uzależnieniami.
Alternatywne i bezpieczne formy spędzania czasu wolnego to:
- ruch na świeżym powietrzu - latem mogą go zapewniać wspólne spacery(które stanowią świetną okazje do rozmowy z dzieckiem), wycieczki rowerowe, gra w piłkę na podwórku, zimą- wyjście na łyżwy, sanki, narty, wspólne lepienie bałwana przed domem. Ruch zapewnia nie tylko sprawność fizyczną, ale jest też sposobem na pozytywne zmęczenie i dotlenienie organizmu. Wycieczki krajoznawcze pozwalają również poznać okolicę, jej przyrodę, kulturę, zabytki. Osobisty przykład rodziców oraz ich pozytywny stosunek do aktywnego spędzania czasu wolnego stanowi dla dzieci szansę na rozwój kultury fizycznej, ale także staje się wzorem do naśladowania w przyszłości. Nie zastąpi najbardziej mądrych pouczeń. Dziecko zawsze zrobi to, co robi rodzic, a nie to o czym mówi. Własny przykład jest najlepszym wychowawcą. Najgorzej, gdy mówimy jedno, a robimy co innego.
- zabawa w domu-obecnie do łask powracają gry sprawnościowe i planszowe, układanie różnorodnego rodzaju puzzli, które rozwijają umysł- kreatywność, myślenie, planowanie, ale też pozwalają na doświadczanie sukcesów i porażek- która to zdolność do przyjmowaniu obu jest w późniejszym życiu bardzo przydatna.
- wyprawa z dziećmi do kina, teatru, muzeum- do miejsc, które w dobie wszędzie dostępnego Internetu są coraz mniej popularne, a tak ważne w rozwoju dziecka,
- zabawa z przyjaciółmi i kolegami na dworze- jeżeli tylko pogoda temu sprzyja starać się zachęcać dziecko do wyjścia z domu do zabawy z kolegami i z koleżankami, kontakty z rówieśnikami również te poza szkołą stające się formą spędzania wolnego czasu powinny być wolne od telewizji i Internetu, to czas na wspólną rozmowę i cieszenie się obecnością innych osób,
- czytelnictwo, które wzbogaca nasz zasób słownictwa, pogłębia wiedzą, pozwala przeżywać losy bohaterów, rozwija w dziecku wrażliwość na drugiego człowieka ale przede wszystkim rozwija wyobraźnię, pozwala oderwać się od rzeczywistości i przenieść w bajkowy świat,
- umożliwienie dziecku pogłębianie jego zainteresowań- znalezienie zajęć dodatkowych ciekawych dla dziecka, które będą mu sprawiały radość i jednocześnie pozwolą nie myśleć o spędzaniu czasu przed komputerem i telewizorem.