Zajęcia z Innowacji Pedagogicznej w Świetlicy Szkolnej

W świetlicy na zajęciach z innowacji pedagogicznej dzieci uczyły się wykonywać dekoracje potraw. Nikogo chyba nie zdziwi, że ojczyzną dekorowania potraw warzywami i owocami jest Azja, a mistrzami w tej dziedzinie są Chińczycy, Tajowie, Japończycy. Zwyczaj dekorowania potraw sięga VII wieku, a więc czasów panowania w Chinach dynastii Tang. Wielki przełom w wykrawaniu i dekorowaniu potraw nastąpił jednak właściwie dopiero obecnie. Wraz z rozwojem turystyki i nowych technologii zaznaczył się istotny wpływ cywilizacji zachodnich na Wschodzie. Również z tego powodu przywiązuje się tam dużą wagę do zachowania odrębności narodowej i dekoruje się potrawy, by stały się bardziej atrakcyjne i przyciągnęły turystów.
Z języka francuskiego na sztukę  dekorowania potraw i naczyń, na których są podane, przyjęła się nazwa garnirowanie ( garnir ? ozdabiać), a dodatki, którymi zdobi się potrawę zwie się garnirunkiem. Kluczem do prezentacji potraw jest zmysł wzroku, dlatego też ładnie ozdobiona potrawa, lub udekorowany półmisek podnoszą smak potrawy. Nawet prosto udekorowane danie zyskuje nie tylko na wyglądzie ale również smakuje inaczej. Pobudzanie trzech zmysłów człowieka: wzroku, zapachu i smaku to klucz do efektownej aranżacji potraw nie tylko w restauracjach ale i w naszych domach. Niebanalne przyozdobienie potraw nie musi być domeną tylko profesjonalnych kucharzy,  mając w domu ostry nożyk, zwykłe akcesoria kuchenne i kilka podstawowych warzyw lub owoców możemy sami wyczarować prawdziwe cuda.
Sztuka dekorowania potraw jest niezwykle atrakcyjną, a stosunkowo łatwą do nauczenia się techniką. Do podstawowych narzędzi należą przede wszystkim noże, te trochę większe i małe o różnych kształtach ostrzy oraz nożyczki. Najważniejsze jest aby wszystkie były bardzo dobrze naostrzone. W sprzedaży są również specjalne zestawy do modelowania warzyw i owoców, które przypominają dłutka o różnych kształtach końcówek. Dla wytrwałych polecam pełne zestawy profesjonalne, w skład których wchodzi m.in.: zestaw noży ? kuchenny, jarzyniak, nóż karbowany, do filetowania, do pomidorów, nóż kołyskowy, nóż obrotowy, noże ? łopatki, obierak, strugacz masła, wycinak skórki, szatkownica do warzyw, przyrząd do wydrążania gniazd nasiennych.
Najczęściej używanymi warzywami do zdobienia są: marchewki, rzodkiewki, pomidory, kolorowe papryki, pietruszki, ogórki, cebula i por. Jednak w zależności od naszej kreatywności i pomysłowości można używać wielu innych. Dzieło można wykończyć dodatkowo s ałatą, szczypiorkiem, koperkiem, natką pietruszki, listkami bazylii czy melisy. Możemy stworzyć prawdziwe małe dzieła sztuki kulinarnej. Dekorowanie potraw to również ciekawe ich podanie ? zwykłą zupę można podać w miseczce przykrytej specjalnie przygotowaną czapeczką z ciasta chlebowego, zamiast makaronu ze sklepu można przygotować własny, ryż można przyrządzić w kilku kolorach. Pomysłowe dekorowanie potraw to także sposób na małego niejadka. Kolorowo, pysznie i oryginalnie ? tak właśnie może być na stole na co dzień i od święta. Bo jak można się oprzeć zielonemu owocowemu krokodylowi, zabawnej gąsienicy, truskawkowym motylkom, pomidorowej mrówce, jabłkowym łabędziom i rakom, ślicznym mini kanapeczkom, kokardkom, kwiatuszkom czy myszkom na jeden kęs? Pomysłów i propozycji jest wiele, a wyczarować można naprawdę wszystko. Wystarczy odrobina chęci i szczypta dobrej woli. Zdobienie to bowiem obszar, który ogranicza tylko i wyłącznie wyobraźnia. Nie ma zatem kompletnej listy elementów, które można wykorzystać do zdobienia półmisków . Poniżej przedstawię jedynie najpopularniejsze sugestie. Niektóre z nich nie są tylko ozdobą, ale także ważnym elementem jadalnym, dodającym i uroku i smaku.

Wszystkim chyba są znane tradycyjne różyczki, kwiatuszki czy gwiazdeczki wykonane z pomidora, ogórka, marchewki czy rzodkiewki ponacinane odpowiednio małym nożykiem. Nawet kilka rzodkiewek-kwiatów zupełnie odmieni każdy talerz i zwykłą przekąskę. Wykonanie zajmuje kilka sekund, kwiatek powstaje poprzez nacięcie w kratkę i delikatne rozerwanie. Z innych warzyw przy pomocy obieraczki wycinamy cienkie plastry i rolujemy je tworząc płatki dowolnego kwiatka. Dekoracja ta prezentuje się bardzo ładnie zarówno jako pojedyncza ozdoba, jak i kompozycja zdobiąca np. sałatki, ryby, galaretki, itp. Dodatkowo jej wykonanie jest banalne i nie przysporzy problemu nawet początkującej kucharce. Powodzenia....

dekorowanie1

dekorowanie2

dekorowanie3

Opracowanie: Ewa Hofler

? Im więcej wiem tym bezpieczniej się czuję?

Od marca do maja 2019 r. nasza szkoła przeprowadziła szereg działań pod hasłem ? Im więcej wiem tym bezpieczniej się czuję?, które miały na celu zgłębienie problemów związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem w Internecie oraz z rozważnym korzystaniem z telefonów komórkowych. Ponadto uczniowie poznali pojęcie netykiety oraz zasad, które się z nią wiążą oraz rozmawiali z nauczycielami o ochronie praw autorskich- w jaki sposób ich nie łamać podczas korzystania z informacji oraz zdjęć zawartych w zasobach Internetu.

Nasz artykuł będzie zawierał informację, w jaki sposób przebiegała nasza akcja, jak duży wkład w nią mieli uczniowie oraz przyjmie formę fotorelacji, dzięki której będzie można obejrzeć efekty pracy dzieci. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z artykułem oraz ze zdjęciami.

Podczas lekcji informatyki oraz zajęć komputerowych w klasach IV-VI uczniowie realizowali projekty na tematy związane z naszą akcją. Zajęcia przebiegały dwuetapowo. Zapoczątkowała je pogadanka, która , przeradzając się w dyskusję , pozwoliła na wymianę wzajemnych doświadczeń zarówno uczniów z nauczycielem, jak i między samymi uczniami. Drugim etapem zajęć było wykazanie się przez uczniów dobrą znajomością tematu podczas samodzielnej pracy w programach, które już poznali podczas zajęć lekcyjnych i tak w zależności od etapu edukacyjnego powstały piękne kolorowe, ale przede wszystkim zawierające wiele cennych wskazówek prace:

  • w klasach IV- prace zostały wykonane w programie PAINT
  • w klasach V- w programie WORD
  • w klasach VI ? uczniowie najstarszych klas stworzyli własne prezentacje multimedialne w programie POWER POINT

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z lekcji, klikając w poniższy link:

https://photos.app.goo.gl/NLUyWSshDy7UWTdv9

Na lekcjach wychowawczych w klasach IV- VI oraz zajęciach informatycznych( lub w ramach godzin wychowawczych) w klasach I- III zostały również przeprowadzone zajęcia, które poruszały tematykę naszej akcji- efektem zajęć, są piękne klasowe plakaty wykonane przez uczniów klas starszych, natomiast młodsze klasy z wielkim zapałem wypełniły karty pracy przygotowane przez ich wychowawców.

20190510 1514331

20190508 2000161

 20190513 1607151

20190508 1542151

20190508 1538101

20190507 1935351

20190508 1427551

20190508 1431301

20190510 1519221

20190508 1433561

20190507 1914441

20190507 1952261

20190508 1046151

20190507 1928191

20190507 1939531

20190508 1436591

20190507 1930241

 

W szkole zostały zorganizowane 3 konkursy podsumowujące całą akcję:

  • w klasach I ?III- konkurs plastyczny pt. ,, Bezpieczeństwo w Internecie?
  • w klasach IV-VI- konkurs polegający na wykonaniu krzyżówki, której hasłem jest ? Bezpieczny Internet?
  • klasowy konkurs na wykonanie najciekawszego plakatu, o których wspomniane było już wcześniej i które powstawały na lekcjach wychowawczych.

Z wielką przyjemnością mamy zaszczyt ogłosić zwycięzców, nadmieniając, że jury w składzie: p. Krzysztof Kozieł, p. Jolanta Kubicka, p. Aleksandra Żak i P. Marta Przybyła miało ogromny problem z wyborem prac ze względu na bardzo wysoki poziom ich wykonania przez wszystkich uczniów biorących w nich udział.

Oto wyniki:

Klasy I-III

  • I miejsce ? Konstancja Grzyb kl. 1b
  • II miejsce ? Julia Uczyńska kl. 1a
  • III miejsce ? Wojciech Balicki kl. 1b
  • Wyróżnienie- Liwia Herman kl. 3a

Klasy IV-VI

  • I miejsce ? Wojciech Kluczewski kl. 5d
  • II miejsce ? Kamil Jasiński kl. 5c
  • III miejsce ? Leon Grzyb kl. 5d
  • Wyróżnienie ? Maria Kuzia kl. 6c

Klasa 4e wygrała konkurs na najlepiej wykonany plakat i została nagrodzona dyplomem oraz słodkim upominkiem dla każdego ucznia.

20190513 165249120190513 1651321

20190513 165426120190513 1814581

20190513 181610120190513 1816541

 

Świetlica szkolna nie mogła nie wziąć udziału w naszym przedsięwzięciu. Również i tam zostały przeprowadzone zajęcia dla uczniów, korzystających ze świetlicy szkolnej. Uczniowie mieli okazję zobaczyć przygotowaną przez wychowawców świetlicy prezentację multimedialną i poszerzyć swoją wiedzę o kolejne cenne wskazówki.

cyberprzemoc

cyberprzemoc2

Dnia 7. 05. 2019 R. na stronie internetowej szkoły został umieszczony artykuł p. Grażyny Bąk dla rodziców uczniów pt. ?Fonoholizm w pigułce, czyli o uzależnieniu od telefonu?. Zachęcamy do przeczytania klikając w poniższy link:

http://www.sp.slawkow.pl/wiadomosci-dla-rodzicow/978-fonoholizm-w-pigulce-czyli-o-uzaleznieniu-od-telefonu

Mamy przyjemność poinformować o kolejnym specjalnym wydaniu naszej szkolnej gazetki. ,, Wirusek?, bo taki nosi tytuł wydanie, które podsumowuje akcję oraz daje możliwość uczniom rozwiązania krzyżówek stworzonych przez ich rówieśników. Klikając poniżej, będzie można zapoznać się z elektroniczną wersją gazetki, do czego serdecznie zachęcamy:

Wirusek- specjalne wydanie gazetki szkolnej

Finał naszej akcji odbył się dnia 13 maja, podczas którego uczniowie wzięli udział w szkolnym przedstawieniu teatralnym przygotowanym przez uczniów klasy 6a oraz klasy 4a. Spektakl w sposób przystępny i zabawny przypomniał o niebezpieczeństwach związanych z korzystaniem z Internetu oraz uzależnieniem od komputera. Uczniowie wykorzystali w tym celu własne doświadczenia i przedstawili je w postaci scenek rodzajowych. Do oglądających w sposób szczególny przemówiły ?czarne postacie? krążące wokół głównej bohaterki (Kasi - dziewczynki uzależnionej od komputera): wirus, oszust internetowy, uzależnienie, spam i niebezpieczne treści. W pamięci z pewnością pozostaną również słowa komputerowego rapu, które rozbujały całą widownię, zachęcając do właściwego wykorzystania możliwości Internetu. Po przedstawieniu oraz występie szkolnej grupy tanecznej o nazwie ? Zgrany Team?, prowadzonej przez Panią Barbarę Krzewicką, przyszedł czas na rozdanie nagród uczniom biorącym udział w konkursach. Wszystkim nagrodzonym jeszcze raz serdecznie gratulujemy, a uczniom biorącym udział w akademii serdecznie dziękujemy. Po przedstawieniu uczniowie mieli okazję skorzystać ze szkolnej Foto budki- zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie, które mamy nadzieję będą im ten dzień, a przede wszystkim jego tematykę oraz poruszane problemy przypominały.

apel1

apel2

 

emotka

Zachęcamy do zobaczenia pełnej fotorelacji z przedstawienia klikając w poniższy link:

https://photos.app.goo.gl/Ksmbpz73HSuXBoHv7

 fb1

fb2

,, Emotkowe" zdjęcia zrobione w foto budce dostępnę pod linkiem:

https://photos.app.goo.gl/qB3VQn2aU6UdLc288

Nasze podziękowania kierujemy do p. Agnieszki Jasińskiej, która umożliwiła nam stworzenie pięknej fotorelacji z dnia 13 maja. Serdecznie dziękujemy.

 stylowi pl ogrod 41928352

Opracowanie: Marta Przybyła, Jolanta Kubicka, Bożena Szymska, Ewa Hofler, Ewa Wodzyńska, Aleksandra Żak

WYCIECZKA DO WROCŁAWIA

W terminie 25-26.04.2019 uczniowie z klas VI a i IV b wybrali się na dwudniową wycieczkę do Wrocławia. W pierwszym dniu zwiedziliśmy najstarsze w Polsce wrocławskie ZOO, a w nim AFRYKARIUM, czyli szczególne Oceanarium poświęcone wyłącznie Czarnemu Lądowi i jego wodom. Było bardzo duszno, ale warto było dla tych spotkań z rekinem ? żarłaczem brunatnym, płaszczkami przepływającymi nad głową i różnorodnymi okazami zwierząt żyjących w Afryce. Oczy z zachwytem podziwiały roślinność spotykaną np. w dżungli Konga, wodospad i mniej urodziwe, wielkie  hipopotamy.

Następnie wyruszyliśmy w okolice HALI STULECIA, gdzie zobaczyliśmy FONTANNĘ NA PERGOLI oraz przepiękny OGRÓD JAPOŃSKI. Został on stworzony przez architektów krajobrazu z Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszego dnia zwiedziliśmy także HYDROPOLIS, miejsce, w którym różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, wierne repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe służą jednemu celowi: ukazaniu wody z różnych, fascynujących perspektyw.

Drugiego dnia istotnym punktem w programie naszej wycieczki było zwiedzanie PANORAMY RACŁAWICKIEJ - jednego z niewielu miejsc na świecie, gdzie podziwiać można relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielkie malowidło (15x114m), dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich (specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren, zaciemnione, kręte podejście), "przeniosło" nas w inną rzeczywistość i inny czas.

Kolejne miejsce, które nas zauroczyło to OSTRÓW TUMSKI  ? najstarsza, zabytkowa część Wrocławia, która powstała na obszarze przepraw na Odrze, pomiędzy ujściem rzek Oławy na południu, Ślęży i Widawy na północy. Rzeka rozgałęziając się na liczne odnogi utworzyła tu wyspy, a jak są wyspy to i wiele pięknych mostów. Spacer po Ostrowie Tumskim w kierunku STAREGO RYNKU połączyliśmy z poszukiwaniem krasnali (a jest ich ponad 350). Podziwialiśmy wiele cudownych obiektów, m.in. Archikatedrę św. Jana Chrzciciela zbudowaną w stylu gotyckim, Pałac Arcybiskupi, poprzedzony dziedzińcem z ozdobną bramą, pomnik św. Jana Nepomucena.

Następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Oczywiście z licznymi pamiątkami i przepięknymi wspomnieniami.

20190512 2029461

20190512 2030391

20190512 2031361

 Opracowały: M.Krochmal-Gościniewicz, B.Szymska, J.Szlęzak

PODARUJMY KSIĄŻKI

szpital

buch lesen1

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj51825
WczorajWczoraj48175
W tym tygodniuW tym tygodniu100000
W tym miesiącuW tym miesiącu100000
DotychczasDotychczas15623968

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.