JAK SIĘ POPRAWNIE KOMUNIKOWAĆ

Bardzo ważnym elementem wychowania jest komunikacja między rodzicami i dziećmi i nie należy jej mylić z wydawaniem poleceń, nakazów, zakazów. Warto pamięta , że dzieci naśladują rodzicielski sposób komunikacji. To prawda, że w szkole uczymy się komunikacji, wszak uczymy się słownictwa, zasad gramatyki itp. Jednak właściwa komunikacja jest czymś więcej i uczymy się jej przez całe życie, często szkolimy się w tym zakresie. Znajomość reguł skutecznej komunikacji może również pomóc w porozumiewaniu się między dziećmi i ich rodzicami.

Zbiorem takich reguł są zasady konwersacyjne Geoffreya Leecha. Brzmią następująco:                                                                                                                 

- reguła zrozumiałości i poprawności gramatycznej ? poprawność stylistyczna i gramatyczna oraz dobór prostych słów zrozumiałych dla dzieci ,

- reguła spójności ? podkreśla trzymania się tematu i pewnej dyscypliny wypowiedzi, jeśli chodzi o najmłodszych warto pamiętać, że są w stanie skupić się na około 10min.

- reguła ekonomiczności- czyli nie rozwlekania wypowiedzi, czyli krótko i na temat,

- reguła ekspresyjności-myślę, że w przypadku reprymendy warto uważać z ekspresją, starać mówić się opanowując zbyt mocne emocje, a w przypadku tłumaczenia zasad zachowania, warto ożywić swoją wypowiedź,

- reguła grzeczności- warto o niej pamiętać również w stosunku do naszych dzieci ,

- reguła aprobaty- mamy mówić tak, aby młody człowiek czuł, że go szanujemy i pomimo wad i błędów akceptujemy, nie poniżamy go, to rodzic jest tym silniejszym, ale przede wszystkim mądrzejszym rozmówcą,

- reguła skromności- pamiętajmy, że mówienie ,,?Ja w twoim wieku, twoja siostra w tym wieku, twój kolega to jest dobry ?..?? nie przynosi żadnych efektów, bo mało kto znosi dobrze kontakt z osobami uważanymi za lepsze, a poza tym nie buduje to w osobie poczucia pewności i akceptacji siebie

- reguła zgodności-warto pamiętać, że komunikacja opiera się na dialogu, czyli wymianie myśli. Należy więc, starać się o takie nastawienie, aby dziecko miało możliwość wypowiedzenia się , zadawania pytań ,żebyśmy nie budzili w nim strachu, a szacunek i pewien respekt. Komunikacja ma dawać możliwość wymiany myśli i współpracy . Dzieciak ma uczyć się nie tylko słuchać, kłócić, ale rozmawiać, skutecznie dyskutować, ale nie awanturować.

- reguła ciekawości- wskazuje, jak ważne jest zapewnienie rozmówcy, że naprawdę go słuchamy, że nadążamy za jego słowami .

Najprościej, przez zadawanie dodatkowych pytań, patrzenie w oczy, potakiwanie . Rozmawiając z synem czy córką, nie oglądajmy filmu, nie wpatrujmy się w komputer , telefon czy zegarek. Pamiętajmy, że słuchając uważnie nasze pociechy, uczymy je słuchać nas . Rozmawiając, uczymy rozmowy, a dyskutując mądrze ,pomagamy w rozwiązywaniu problemów naszego dziecka w szkole i wśród rówieśników. Warto więc nad tym się zastanowić, zwłaszcza w czasie wakacji, kiedy jest mniej stresów a więcej czasu, i podyskutować o wadach i zaletach gier komputerowych. A może zadziała !

Z życzeniami wspaniałych wakacji - Beata Raczyńska

                                  W oparciu ,,ABC komunikacji??A.Czerw w czasopiśmie ,,Psychologia w szkole??2012

Problemy naszych dzieci

problemy

Kącik informacyjno ? profilaktyczny

Kącik informacyjno ? profilaktyczny.

W naszej szkole, przy głównym wejściu, znajduje się

KĄCIK INFORMACYJNO ? PROFILAKTYCZNY.

Można w nim znaleźć informacje o uzależnieniach od alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy, przemocy domowej oraz instytucjach pomocowych w tych trudnych sprawach.

                                                                                                           Serdecznie zapraszamy.

Wykaz niektórych instytucji pomocowych ds. uzależnień

  • Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień ? Sławków w budynku MOPS   ul. Kościelna 11 tel. 32 260 82 28

  • Poradnia terapii uzależnienia od środków psychoaktywnych Będzin, 1-go Maja 1 tel.32 761 63 22

  • Przychodnia MERKURY Dąbrowa Górnicza Poradnia Leczenia Uzależnień tel. 32 262 36 71; 32 262 36 72

  • Poradnia Terapii Uzależnienia od Substancji Psychoaktywnych Ośrodek Edukacji Profilaktyki i Terapii Uzależnień ?DROGA? Dąbrowa Górnicza ul. Piłsudskiego 92/56 tel. 32 268 50 67

  • Wojewódzki Ośrodek Zapobiegania i Leczenia Uzależnień Katowice ul. Powstańców 31 tel. 32 209 11 81

kacik

Opracowała: Małgorzata Baran

Autobus szkolny

Rodziców uczniów, którzy w roku szkolnym 2017/2018 będą korzystali z autobusu szkolnego prosimy o zapoznanie się z  poniższą dokumentacją.

Odległości Szkoła Podstawowa

Rozkład jazdy autobusu szkolnego

Zarządzenie ws. regulaminu dowozu

 

 

Dlaczego drugie śniadanie jest ważne?

Aby funkcjonować, nasze ciało potrzebuje pokarmu, który powinien być dostarczany regularnie. Pierwszym podstawowym posiłkiem rozpoczynającym nasz dzień nauki i pracy jest śniadanie. Nikt z nas nie wątpi, że jest ono konieczne dla prawidłowego działania naszego organizmu. Pierwszy posiłek w ciągu dnia budzi nasz organizm. To tak, jakby człowiek przechodził na działanie z trybu nocnego na dzienny. Jest głównym zastrzykiem energii na pierwszą część dnia, ale to za mało, by dotrwać na nim do obiadu. W przypadku dzieci, które mają mniejsze rezerwy w organizmie ze względu na proces wzrostu i rozwoju, ważnym jest, aby dostarczać pokarm regularnie. Dlatego rola kolejnego – DRUGIEGO ŚNIADANIA jest bardzo istotna.

 

Obserwując uczniów w szkole można zauważyć szybkie objawy głodu po zjedzeniu pierwszego śniadania, na skutek intensywnego działania w szkole. Kiedy dziecko jest głodne ma problemy z koncentracją uwagi, myśleniem, zapamiętywaniem. Jednym słowem słabiej przyswaja nowe i utrwala znane wiadomości, cierpi na tym jego samopoczucie, refleks. A przecież regularne jedzenie posiłków jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia utrzymanie stałego poziomu wszystkich składników odżywczych w naszym ciele. Sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, oszczędza układ pokarmowy - dając mu możliwość regularnego i efektywnego działania, czasu odpoczynku i przeciwdziała obciążeniu towarzyszącemu przejedzeniu, jak również efektywne działanie w ciągu dnia. Dlatego ważne jest, aby drugie śniadanie zjeść około 2-3 godzin po pierwszym. Każdemu rodzicowi powinna towarzyszyć zasada: dziecko wychodzi do szkoły po śniadaniu, z drugim śniadaniem w tornistrze. Ponadto, wprowadzenie prawidłowych nawyków u dzieci, jest o wiele prostsze, niż u dorosłych, dlatego zadbajmy o regularność w sposobie karmienia dzieci, a zaowocuje to na całe życie. Jak wynika z badań oraz obserwacji to właśnie w porze drugiego śniadania je się najgorzej np. słodkie bułki czy wafelki zamiast zdrowego, porządnego posiłku. Nie będzie w tym nic złego, jeśli w pudełku śniadaniowym oprócz pełnowartościowego pożywienia znajdzie się mały batonik lub czekoladka. Należy również pamiętać, aby w skład śniadania wszedł owoc, bądź warzywo. Nie zapominajmy o napoju: woda, sok, czy też przygotowana w domu herbata uzupełnią na bieżąco płyny. Na zdrowie naszych dzieci wpływ ma bowiem to, co i kiedy jemy.

 

Dzieci w wieku szkolnym potrzebują energii (węglowodany), wapnia, żelaza, cynku, witamin z grupy B, kwasów tłuszczowych (głównie omega- 3). Aby dostarczyć im potrzebnych składników i nie zastanawiać się nad wartościami odżywczymi produktów spożywczych, wystarczy pamiętać, aby posiłek był urozmaicony.

 

Zachęcając dzieci do zjedzenia drugiego śniadania można pokusić się o jego uatrakcyjnienie: ładny, pojemnik, kolorowy papier, czy też karteczka doklejona do papieru lub pojemnika: „Kocham cię!”, „Miłego dnia!”, „Smacznego!”- może to być sposób na to, aby niejadek chętniej otworzył śniadaniówkę. Jako zdrową przekąskę zaproponuj dziecku kilka: orzechów, migdałów, suszonych owoców czy pestek – są słodkie i pożywne. Zmieniaj „dekoracje warzywne” na kanapce, lub przygotuj różnokolorowe warzywa i owoce w nietypowy sposób – pokrój w ciekawe kształty. Woda do picia może zawierać, liście mięty, mrożone owoce, plasterki cytryny, czy pomarańczy – zmienia smak i cieszy oko. Pamiętaj, drugie śniadanie ma na celu zregenerować siły, ma być lekkostrawne i wygodne do zjedzenia i powinno je mieć każde dziecko przekraczające próg szkoły.

lunchbox sniad

sniadanie

Opracowała: Grażyna Bąk

Pedagogizacja

Bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych z uwzględnieniem propozycji atrakcyjnego spędzania czasu bez komputera.

Do pobrania

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj409
WczorajWczoraj24677
W tym tygodniuW tym tygodniu100001
W tym miesiącuW tym miesiącu100001
DotychczasDotychczas16390375

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.