JAK SIĘ POPRAWNIE KOMUNIKOWAĆ
- Szczegóły
- Poprawiono: czwartek, 21, czerwiec 2018 17:42
Bardzo ważnym elementem wychowania jest komunikacja między rodzicami i dziećmi i nie należy jej mylić z wydawaniem poleceń, nakazów, zakazów. Warto pamięta , że dzieci naśladują rodzicielski sposób komunikacji. To prawda, że w szkole uczymy się komunikacji, wszak uczymy się słownictwa, zasad gramatyki itp. Jednak właściwa komunikacja jest czymś więcej i uczymy się jej przez całe życie, często szkolimy się w tym zakresie. Znajomość reguł skutecznej komunikacji może również pomóc w porozumiewaniu się między dziećmi i ich rodzicami.
Zbiorem takich reguł są zasady konwersacyjne Geoffreya Leecha. Brzmią następująco:
- reguła zrozumiałości i poprawności gramatycznej ? poprawność stylistyczna i gramatyczna oraz dobór prostych słów zrozumiałych dla dzieci ,
- reguła spójności ? podkreśla trzymania się tematu i pewnej dyscypliny wypowiedzi, jeśli chodzi o najmłodszych warto pamiętać, że są w stanie skupić się na około 10min.
- reguła ekonomiczności- czyli nie rozwlekania wypowiedzi, czyli krótko i na temat,
- reguła ekspresyjności-myślę, że w przypadku reprymendy warto uważać z ekspresją, starać mówić się opanowując zbyt mocne emocje, a w przypadku tłumaczenia zasad zachowania, warto ożywić swoją wypowiedź,
- reguła grzeczności- warto o niej pamiętać również w stosunku do naszych dzieci ,
- reguła aprobaty- mamy mówić tak, aby młody człowiek czuł, że go szanujemy i pomimo wad i błędów akceptujemy, nie poniżamy go, to rodzic jest tym silniejszym, ale przede wszystkim mądrzejszym rozmówcą,
- reguła skromności- pamiętajmy, że mówienie ,,?Ja w twoim wieku, twoja siostra w tym wieku, twój kolega to jest dobry ?..?? nie przynosi żadnych efektów, bo mało kto znosi dobrze kontakt z osobami uważanymi za lepsze, a poza tym nie buduje to w osobie poczucia pewności i akceptacji siebie
- reguła zgodności-warto pamiętać, że komunikacja opiera się na dialogu, czyli wymianie myśli. Należy więc, starać się o takie nastawienie, aby dziecko miało możliwość wypowiedzenia się , zadawania pytań ,żebyśmy nie budzili w nim strachu, a szacunek i pewien respekt. Komunikacja ma dawać możliwość wymiany myśli i współpracy . Dzieciak ma uczyć się nie tylko słuchać, kłócić, ale rozmawiać, skutecznie dyskutować, ale nie awanturować.
- reguła ciekawości- wskazuje, jak ważne jest zapewnienie rozmówcy, że naprawdę go słuchamy, że nadążamy za jego słowami .
Najprościej, przez zadawanie dodatkowych pytań, patrzenie w oczy, potakiwanie . Rozmawiając z synem czy córką, nie oglądajmy filmu, nie wpatrujmy się w komputer , telefon czy zegarek. Pamiętajmy, że słuchając uważnie nasze pociechy, uczymy je słuchać nas . Rozmawiając, uczymy rozmowy, a dyskutując mądrze ,pomagamy w rozwiązywaniu problemów naszego dziecka w szkole i wśród rówieśników. Warto więc nad tym się zastanowić, zwłaszcza w czasie wakacji, kiedy jest mniej stresów a więcej czasu, i podyskutować o wadach i zaletach gier komputerowych. A może zadziała !
Z życzeniami wspaniałych wakacji - Beata Raczyńska
W oparciu ,,ABC komunikacji??A.Czerw w czasopiśmie ,,Psychologia w szkole??2012
Problemy naszych dzieci
- Szczegóły
- Poprawiono: wtorek, 05, czerwiec 2018 21:29
Kącik informacyjno ? profilaktyczny
- Szczegóły
- Poprawiono: piątek, 04, maj 2018 18:38
Kącik informacyjno ? profilaktyczny.
W naszej szkole, przy głównym wejściu, znajduje się
KĄCIK INFORMACYJNO ? PROFILAKTYCZNY.
Można w nim znaleźć informacje o uzależnieniach od alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy, przemocy domowej oraz instytucjach pomocowych w tych trudnych sprawach.
Serdecznie zapraszamy.
Wykaz niektórych instytucji pomocowych ds. uzależnień
- Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień ? Sławków w budynku MOPS ul. Kościelna 11 tel. 32 260 82 28
- Poradnia terapii uzależnienia od środków psychoaktywnych Będzin, 1-go Maja 1 tel.32 761 63 22
- Przychodnia MERKURY Dąbrowa Górnicza Poradnia Leczenia Uzależnień tel. 32 262 36 71; 32 262 36 72
- Poradnia Terapii Uzależnienia od Substancji Psychoaktywnych Ośrodek Edukacji Profilaktyki i Terapii Uzależnień ?DROGA? Dąbrowa Górnicza ul. Piłsudskiego 92/56 tel. 32 268 50 67
- Wojewódzki Ośrodek Zapobiegania i Leczenia Uzależnień Katowice ul. Powstańców 31 tel. 32 209 11 81
Opracowała: Małgorzata Baran
Autobus szkolny
- Szczegóły
- Poprawiono: piątek, 15, grudzień 2017 17:56
Rodziców uczniów, którzy w roku szkolnym 2017/2018 będą korzystali z autobusu szkolnego prosimy o zapoznanie się z poniższą dokumentacją.
Rozkład jazdy autobusu szkolnego
Zarządzenie ws. regulaminu dowozu
Dlaczego drugie śniadanie jest ważne?
- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 29, listopad 2017 13:48
Aby funkcjonować, nasze ciało potrzebuje pokarmu, który powinien być dostarczany regularnie. Pierwszym podstawowym posiłkiem rozpoczynającym nasz dzień nauki i pracy jest śniadanie. Nikt z nas nie wątpi, że jest ono konieczne dla prawidłowego działania naszego organizmu. Pierwszy posiłek w ciągu dnia budzi nasz organizm. To tak, jakby człowiek przechodził na działanie z trybu nocnego na dzienny. Jest głównym zastrzykiem energii na pierwszą część dnia, ale to za mało, by dotrwać na nim do obiadu. W przypadku dzieci, które mają mniejsze rezerwy w organizmie ze względu na proces wzrostu i rozwoju, ważnym jest, aby dostarczać pokarm regularnie. Dlatego rola kolejnego – DRUGIEGO ŚNIADANIA jest bardzo istotna.
Obserwując uczniów w szkole można zauważyć szybkie objawy głodu po zjedzeniu pierwszego śniadania, na skutek intensywnego działania w szkole. Kiedy dziecko jest głodne ma problemy z koncentracją uwagi, myśleniem, zapamiętywaniem. Jednym słowem słabiej przyswaja nowe i utrwala znane wiadomości, cierpi na tym jego samopoczucie, refleks. A przecież regularne jedzenie posiłków jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia utrzymanie stałego poziomu wszystkich składników odżywczych w naszym ciele. Sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, oszczędza układ pokarmowy - dając mu możliwość regularnego i efektywnego działania, czasu odpoczynku i przeciwdziała obciążeniu towarzyszącemu przejedzeniu, jak również efektywne działanie w ciągu dnia. Dlatego ważne jest, aby drugie śniadanie zjeść około 2-3 godzin po pierwszym. Każdemu rodzicowi powinna towarzyszyć zasada: dziecko wychodzi do szkoły po śniadaniu, z drugim śniadaniem w tornistrze. Ponadto, wprowadzenie prawidłowych nawyków u dzieci, jest o wiele prostsze, niż u dorosłych, dlatego zadbajmy o regularność w sposobie karmienia dzieci, a zaowocuje to na całe życie. Jak wynika z badań oraz obserwacji to właśnie w porze drugiego śniadania je się najgorzej np. słodkie bułki czy wafelki zamiast zdrowego, porządnego posiłku. Nie będzie w tym nic złego, jeśli w pudełku śniadaniowym oprócz pełnowartościowego pożywienia znajdzie się mały batonik lub czekoladka. Należy również pamiętać, aby w skład śniadania wszedł owoc, bądź warzywo. Nie zapominajmy o napoju: woda, sok, czy też przygotowana w domu herbata uzupełnią na bieżąco płyny. Na zdrowie naszych dzieci wpływ ma bowiem to, co i kiedy jemy.
Dzieci w wieku szkolnym potrzebują energii (węglowodany), wapnia, żelaza, cynku, witamin z grupy B, kwasów tłuszczowych (głównie omega- 3). Aby dostarczyć im potrzebnych składników i nie zastanawiać się nad wartościami odżywczymi produktów spożywczych, wystarczy pamiętać, aby posiłek był urozmaicony.
Zachęcając dzieci do zjedzenia drugiego śniadania można pokusić się o jego uatrakcyjnienie: ładny, pojemnik, kolorowy papier, czy też karteczka doklejona do papieru lub pojemnika: „Kocham cię!”, „Miłego dnia!”, „Smacznego!”- może to być sposób na to, aby niejadek chętniej otworzył śniadaniówkę. Jako zdrową przekąskę zaproponuj dziecku kilka: orzechów, migdałów, suszonych owoców czy pestek – są słodkie i pożywne. Zmieniaj „dekoracje warzywne” na kanapce, lub przygotuj różnokolorowe warzywa i owoce w nietypowy sposób – pokrój w ciekawe kształty. Woda do picia może zawierać, liście mięty, mrożone owoce, plasterki cytryny, czy pomarańczy – zmienia smak i cieszy oko. Pamiętaj, drugie śniadanie ma na celu zregenerować siły, ma być lekkostrawne i wygodne do zjedzenia i powinno je mieć każde dziecko przekraczające próg szkoły.
Opracowała: Grażyna Bąk
Pedagogizacja
- Szczegóły
- Poprawiono: niedziela, 17, wrzesień 2017 14:06
Bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych z uwzględnieniem propozycji atrakcyjnego spędzania czasu bez komputera.