Jak rozpoznać u dziecka uzależnienie od Internetu, komputera i jak pomóc dziecku?

 

Internet jest częścią życia, zwłaszcza dzieci. Większość z nich korzysta z Internetu w zdrowy sposób. Ale jest grupa dzieci, która bez sieci nie potrafi już żyć. Kiedy surfowanie w necie staje się uzależnieniem?

Nadmierne korzystanie z Internetu staje się dziś niezwykle poważnym problemem społecznym. Narażone na to są szczególnie dzieci i młodzież, dla których Internet jest nieodłącznym elementem ich codziennej aktywności, życia społecznego oraz rozrywki. Obecnie z Internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta w Polsce aż 98 proc. dzieci w wieku 9-16 lat. Większość z nich zagląda do sieci codziennie lub prawie codziennie.

Z ostatniego badania EU Kids Online w 2019 roku przeprowadzonego wśród dzieci z 25 państw Europy wynika, że:

  • niedojadanie lub niedosypianie z powodu surfowania po sieci deklaruje prawie 20 %. polskich nastolatków.
  • ponad 30 % z nich odczuwa dyskomfort, kiedy nie ma dostępu do sieci,
  • a 35 % przyznaje, że Internet ma niekorzystny wpływ na ich relacje z rodziną lub przyjaciółmi.

Nadmierne korzystanie z Internetu przez dzieci ma również ogromny wpływ na ich rozwój emocjonalny. Psychologowie od kilku lat wskazują na uzależnienie od silnych emocji, jakie niesie Internet, w tym przede wszystkim od tempa, w jakim toczą się gry komputerowe i towarzyszącej im adrenaliny.

Objawy uzależnienia dziecka od Internetu

Problemy z koncentracją, senność, gorsze wyniki w nauce, zaniedbywanie obowiązków, pogorszenie relacji ze znajomymi, rezygnacja z dawnych zainteresowań na rzecz Internetu - mogą to być poważne oznaki, że dziecko przestaje kontrolować czas spędzany w sieci. Trzeba mu się wtedy uważnie przyjrzeć i zacząć sprawdzać, ile czasu spędza w sieci.

Czerwona lampka powinna się zapalić jeśli:

  • dziecko spędza większość wolnego czasu w Internecie i robi to kosztem innych zainteresowań,
  • zaniedbuje obowiązki szkolne i rodzinne, bo ma coś ważnego do zrobienia w sieci,
  • zapomina o jedzeniu posiłków, a nawet nie wychodzi do toalety,
  • zrywa kontakty z rówieśnikami w realu,
  • nie umie powiedzieć ile czasu spędza w Internecie albo okłamuje nas
    w tej sprawie,
  • z powodu Internetu w domu wybuchają kłótnie i konflikty,
  • dziecko jest rozdrażnione lub wręcz agresywne, jeśli nie ma możliwości korzystania z sieci lub gdy staramy się ograniczyć czas spędzany przed komputerem.                                                                                                                                                                                                                          Rodzicu, reaguj kiedy zauważysz, że twoje dziecko jest uzależnione od Internetu

Jeżeli dostrzeżesz wymienione symptomy u swojego dziecka, najwyższa pora działać. Przede wszystkim:

  • nazwij problem: powiedz dziecku, że jest uzależnione od Internetu.
  • staraj się zaobserwować, w jakich sytuacjach dziecko ucieka w wirtualny świat. To może być klucz do jego uzależnienia, bo zwykle utrata kontroli nad używaniem Internetu jest, podobnie jak inne nałogi, symptomem głębszych problemów emocjonalnych, społecznych lub rodzinnych.
  • ustal sposób i czas korzystania z Internetu tłumacząc dziecku, dlaczego nakładasz takie ograniczenia.
  • jeśli dziecko nie jest w stanie się podporządkować lub korzysta z sieci w sposób zagrażający zdrowiu i życiu, np. rezygnując
    z  zaspokajania potrzeb fizjologicznych.
  • szukaj pomocy u specjalistów, jeśli czujesz bezradność. Aby stawić czoła problemowi, skorzystaj z telefonu zaufania:

800 100 100 tel. zaufania dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

116 111 tel. zaufania dla młodzieży i dzieci

Połączenie z tymi numerami jest bezpłatne, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Podczas rozmowy nie musisz mówić, jak się nazywasz  i skąd dzwonisz. Osoba, która odbierze telefon, chętnie Cię wysłucha. Jeśli poprosisz o pomoc, na pewno udzieli Ci wsparcia i postara się znaleźć rozwiązanie Twojego problemu.

Zachęcam także do odwiedzenia stron internetowych, gdzie znaleźć można m.in. porady dla rodziców, publikacje oraz filmy wyjaśniające trudne pojęcia:

www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci

www.dzieckowsieci.pl
https://sieciaki.pl

Bożena Szymska

JAK MĄDRZE WYMAGAĆ ?

Szanowny Rodzicu!


Wychowanie jest trudną sztuką, wymagającą z jednej strony bezwarunkowej miłości, z drugiej natomiast stawiania mądrych wymagań.
Powinieneś wiedzieć, że :
? Stawianie zbyt niskich wymagań obniża u dziecka poczucie wartości, nie daje szansy na pokazanie jego prawdziwych możliwości, co więcej nie nakłania go do podejmowania wysiłku, by te ukryte możliwości pokazać innym, aby rozwijać się w pełni i podnosić swe umiejętności i wiedzę,
? Stawianie nazbyt wygórowanych wymagań ? nieuwzględnianie jego zainteresowań, marzeń ? może doprowadzić do nieustannego napięcia, lękiem przed porażką, niską samooceną , poczuciem winy, że nie spełnia się oczekiwań rodziców, że się ich zawiodło oraz poczuciem bezsilności. Konsekwencją tego jest zazwyczaj utrata własnej osobowości, nieumiejętność decydowania o swoim życiu i nieprzystosowanie społeczne.


Drogi Rodzicu !


Nie ma nic gorszego niż niespełnione ambicje rodzicielskie dotyczące wykształcenia, wymarzonego zawodu, statusu, które są przenoszone na dzieci. Pamiętaj , że wymagania, które stawiasz swojemu dziecku mają go pobudzić i zmobilizować do większego wysiłku. Stanie się tak wtedy, gdy :
? Wymagania będą adekwatne do jego wieku i możliwości (nie do możliwości brata, siostry czy sąsiada)
? Wymagania będą dostosowane do jego zainteresowań, potrzeb, życzeń oraz będą przede wszystkim realne
? Wymagania powinny być też elastyczne, gdy okaże się, że dziecko nie potrafi ich spełnić (można do nich wrócić, gdy będzie starsze).


Pamiętaj, Twoje dziecko musi wiedzieć i czuć, że jest kochane i akceptowane bez względu na swoje osiągnięcia, zdolności, trudności czy porażki. To Twoja miłość, mądre zaangażowanie i odpowiednie wsparcie dają mu możliwość spełnienia jego własnych marzeń i odniesienia sukcesu .

Na podstawie materiałów zawartych na portalu ,,Pedagogia??
B. Raczyńska

Program "Zdrowo jem, więcej wiem!" - INFORMACJE DLA RODZICÓW

IWONA1

IWONA2

IWONA3

AKADEMIA WSB

SAWKW LEAD

https://photos.app.goo.gl/8WbsHp9aiW5TTYkP8

Wejście do szkoły

Szanowni Państwo,
ze względów bezpieczeństwa, wejścia do szkoły (główne i boczne) będą zamykane o godzinie 8:00.
Drzwi będą otwierane na przerwach dla uczniów przychodzących na lekcje i kończących lekcje.
Prosimy również, aby uczniowie na przerwach nie przebywali w szatni.
Z szatni korzystamy przed zajęciami oraz po zajęciach.
Dodatkowo uczniowie mają obowiązek noszenia swoich kluczyków do szafek szkolnych.
                                                                        

                                                                                                                                           Dyrekcja SP1

Fonoholizm w pigułce, czyli o uzależnieniu od telefonu.

Fonoholizm to uzależnienie od telefonu komórkowego. I nie chodzi tu tylko o prowadzenie rozmów, ale stałą potrzebę korzystania z urządzenia. Ponieważ z telefonów korzystają już dzieci w młodszym wieku szkolnym, a nawet jak podają statystyki dzieci przedszkolne, dlatego warto zapoznać się z podstawowymi wiadomościami na temat uzależnienia, na które narażone są nasze pociechy.

Widok ludzi wpatrzonych w ekran telefonu komórkowego w autobusie, ulicy, w sklepie to codzienność, która nikogo tak naprawdę nie dziwi. Obecnie prawie 92% Polaków posiada telefon komórkowy, z którego dzwoni, SMS-uje, na którym gra, korzysta z portali społecznościowych, słucha muzyki, ogląda filmy, programy. Szacuje się, że na świecie 4 miliardy ludzi używa na co dzień telefonów komórkowych.

Badania sprzed kilku lat wśród uczniów gdańskich szkół wykazały, że 95% uczniów nawet kilkadziesiąt razy w ciągu dnia korzysta ze smartfonów i ma objawy uzależnienia. Kolejne badania pokazały, że 60% uczniów korzysta z telefonów podczas lekcji, a 18% w czasie sprawdzianów. Co czwarta osoba używa smartfona podczas oglądania telewizji, 44% podczas spożywania posiłków z rodziną.

Z innych badań wynika, że 60,6% młodzieży w Polsce uważa, że w ich domach nie istnieją żadne zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz internetu, a 13,5% rodziców pozwala na dłuższe z nich korzystanie po to, aby załatwić swoje zaległe sprawy.

Skutki nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych obejmują całą listę objawów fizycznych i psychicznych, a one na dłuższą metę mogą obniżać jakość życia.

Nadmierne korzystanie ze smartfona powoduje:

problemy ze wzrokiem, bóle mięśni pleców i karku, problemy psychiczne i emocjonalne, min. lęk, niepokój, rozdrażnienie, jak również niedojadanie czy też niedosypianie.

Objawy jakie niesie ze sobą fonoholizm to:

- wykonywanie dużej ilości połączeń i sms,

- odczuwanie przymusu nieustannego kontaktowania się z innymi za pomocą urządzenia,

- uczucie dyskomfortu, gdy nie mamy przy sobie aparatu lub jest rozładowany,

- traktowanie telefonu, jako najważniejszego narzędzia codziennego kontaktu z innymi osobami,

- rezygnacja z kontaktów osobistych, nawiązywania relacji i nowych znajomości,

         Fonoholizm można podzielić na rodzaje uzależnień:

  • ?Komórkowi ekshibicjoniści?, czyli chwalenie się przed innymi wymyślnym aparatem, głośne przez niego rozmawianie, pozwalanie, aby długo dzwonił.
  • SWT, czyli obawa przed wyłączeniem aparatu,

         Warto więc przyjrzeć się, czy nasze dzieci lub dorastająca młodzież nie korzysta z telefonów komórkowych w sposób, który może budzić obawy. Oczywiście, nie ma tu mowy, aby całkowicie pozbawić nasze pociechy korzystania z dorobku techniki, ale zadaniem mądrych i kochających rodziców jest, aby nauczyli swoje dzieci prawidłowego wykorzystywania z urządzeń telefonicznych dla ich dobra.

Grażyna Bąk

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj7943
WczorajWczoraj17716
W tym tygodniuW tym tygodniu40847
W tym miesiącuW tym miesiącu61131
DotychczasDotychczas15978332

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.