,,Jak rozmawiać z nastolatkiem???

          Trudną umiejętnością jest prowadzenie rozmowy, zwłaszcza, gdy rozmawiamy z nastoletnią córką czy synem. Jest trudno choćby z tego powodu, że nastolatek wiele od nas wymaga, że nastolatek wywołuje w nas silne emocje, że czasem po prostu nie wiemy co powiedzieć, a częściej jak to powiedzieć. Okres dorastania to test dla całej rodziny. To prawda, że dojrzewanie jest odpowiedzialne za zmiany nastrojów, niekontrolowane reakcje i impulsywne decyzje dzieci. Jest też prawdą, że szukają one silnych przeżyć i podważają autorytet dorosłych. Jeśli jednak zachowania ryzykowne nasilają się, dziecko jest bardzo agresywne lub wpada w depresję, to jest to coś więcej niż bunt. Nasze dziecko przeżywa kryzys i woła do nas dorosłych - ratujcie, jest mi źle, nie poradzę sobie, bo mi brakuje :
? miłości ? okazywanej zachowaniem i wyrażanej słowami,
? bliskości ? fizycznej i psychicznej,
? bezpieczeństwa ? w domu i w rodzinie, która jest dla mnie ostoją, podporą i jest przewidywalna,
? akceptacji ? poczucie bycia OK niezależnie od okoliczności,
? autentyczności ? możliwości bycia sobą, swobodnej autoekspresji,
? autonomii ? możliwości budowania tożsamości, prawa do własnego zdania i do własnych wyborów,
? uwagi ? poczucia bycia zauważonym, wysłuchanym, ważnym dla dorosłych, wspólnego spędzania czasu,
? wsparcia ? zrozumienia i pomocy rodziców.


Jako dorośli i dojrzali rodzice i wychowawcy, nie możemy bagatelizować tych potrzeb lub ich nie dostrzegać. Nastolatek pragnie rozmowy o uczuciach, o świecie , o własnych wątpliwościach, ale bez oceny tego co robi i myśli. Często czuje się zagubiony, niepewny, nie umie dostrzec, że nie jest z tym sam. Co możemy zrobić? Jak rozmawiać, wspierać i pomagać? Proponuję zastosować taktykę trzech prostych kroków. Są to ?uważność-kontakt-słuchanie?.

Krok pierwszy - uważność.
Polega na uważnej obserwacji dziecka, które nie zawsze potrafi opisać co czuje. Warto zwracać uwagę na sygnały niewerbalne takie jak wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, ton głosu, postawa ciała i gesty. Mam na myśli zarówno niepokojące sygnały, jak i te pozytywne. Ważne jest dostrzeganie dobrych zdarzeń.

Krok drugi - kontakt.
Najłatwiej nawiązać kontakt podczas wspólnego wykonywania jakiejś czynności (spaceru, sprzątania, zakupów, kolacji). Mówmy o tym, co sami przeżywamy, jak minął nam dzień, co nas cieszy i złości. Dzielmy się wspomnieniami z własnej przeszłości, także tymi, z których niekoniecznie jesteśmy dumni. Otwartość i szczerość dorosłego to sygnał: możesz ze mną o wszystkim porozmawiać, bezpiecznie i z pełną akceptacją. Ja też mam lub miałem/am kłopoty.

Krok trzeci - słuchanie.
Niełatwo jest słuchać bez przerywania, komentowania, prawienia kazań. Nastolatek musi jednak sam poszukiwać, a gotowe rozwiązania dorosłych przeszkadzają mu w odkrywaniu świata i siebie samego. Lepiej więc słuchać, zamiast mówić. Zresztą, w ten sposób najlepiej zrozumiemy dziecko i poznamy jego problemy.

Komunikaty werbalne mają ogromną moc. Nastolatek nie ma jeszcze pełnej kontroli nad swoimi słowami (najpierw mówi, potem myśli), ale dorośli powinni. Zanim coś powiemy, uspokójmy emocje i zastanówmy się, jaki cel chcemy osiągnąć. A przede wszystkim, co jest korzystne dla dziecka i wspólnej relacji. Pamiętajmy, że jeśli syn lub córka zarzucają nam, że nie słuchamy lub zaniedbujemy ją/jego, to na pewno coś w tym jest. Warto przyjrzeć się naszym reakcjom, rozmowom i jakości naszych kontaktów.
Na koniec - pamiętajmy, że każdy z nas był kiedyś nastolatkiem i, że z każdego niepokornego nastolatka może wyrosnąć wspaniały człowiek. Tylko trzeba trochę poczekać...

 

Na podstawie artykułu: ,,Dlaczego mnie nie widzisz? Dlaczego mnie nie słuchasz? Jak dorośli lekceważą i bagatelizują potrzeby nastoletnich dzieci?? A. Kiełczewska

Wasz psycholog

 

CZY WIESZ, CO TWOJE DZIECKO ROBI W SIECI


CZY WIESZ, CO TWOJE DZIECKO ROBI W SIECI?


Na samym początku musimy zadać sobie pytanie tytułowe: Czy wiem, co moje dziecko robi w sieci? Odpowiedź na to pytanie niezaprzeczalnie powinna brzmieć: tak. Obecna sytuacja, spowodowana stanem epidemicznym w kraju, wymusza na nas pracę i naukę zdalną. Co dodatkowo nie ułatwia nam ograniczenia czasu spędzanego przed ekranem monitora, bo stało się to naszym oknem na świat. Odgórnie wszyscy korzystamy z komputerów, laptopów, smartfonów, używając do tego Internetu, wszelkich aplikacji i platform. Poza czasem nauki i pracy, dzieci również większość swojego czasu wolnego spędzają w sieci. Internet staje się wówczas równoległą rzeczywistością, w której funkcjonują. Pytanie tylko, czy robią to bezpiecznie? Sytuacja, gdy dziecko nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w sieci (świadomie bądź nie) może doprowadzić do popełnienia serii błędów, które mogą mieć wpływ m. in. na bezpieczeństwo i przyszłość. Ktoś powie, że mnie/nas to nie dotyczy. To niestety jest błędne przekonanie.

TE PROBLEMY DOTYKAJĄ RÓWNIEŻ NASZYCH DZIECI, RÓWNIEŻ W MAŁYCH MIEJSCOWOŚCIACH. RODZICE MUSZĄ KONTROLOWAĆ ŻYCIE SWOICH DZIECI W SIECI. SPRAWDZAĆ HISTORIĘ PRZEGLĄDANIA STRON INTERNETOWYCH, ZAGLĄDAĆ DO GALERII ZE ZDJĘCIAMI, SPRAWDZAĆ PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE, NA KTÓRYCH DZIECKO MA UTWORZONE KONTO (BARDZO CZĘSTO NIELEGALNIE, ZE WZGLĘDU NA SWÓJ WIEK), ZAGLĄDAĆ DO POCZTY ELEKTRONICZNEJ. NIEBEZPIECZNE BYWAJĄ GRUPY ZAMKNIĘTE, UTWORZONE NA RÓŻNEGO RODZAJU KOMUNIKATORACH INTERNETOWYCH, W KTÓRYCH DZIECI ZE ZNAJOMYMI PISZĄ, ROZMAWIAJĄ, UDOSTĘPNIAJĄ SWOJE DANE ORAZ ZDJĘCIA. BARDZO CZĘSTO W TAKICH GRUPACH ZAMKNIĘTYCH POJAWIAJĄ SIĘ CHALLENGE - WYZWANIA DO WYKONANIA. OWE ZADANIA NIESTETY POWODUJĄ PRZEKROCZENIE GRANIC, NP. DZIECI ROBIĄ SOBIE LUB KOMUŚ FIZYCZNĄ/PSYCHICZNĄ KRZYWDĘ (NP. PUBLICZNE PONIŻANIE, CIĘCIE SIĘ), DZIECI POSUWAJĄ SIĘ TEŻ DO CZYNÓW O CHARAKTERZE PORNOGRAFICZNYM. TEGO TYPU AKTYWNOŚCI DZIECI NAJCZĘŚCIEJ WYKONUJĄ NOCĄ, GDY INNI CZŁONKOWIE RODZINY JUŻ ŚPIĄ.

Czerwona lampka powinna nam rodzicom się zaświecić, ponieważ nie mamy pewności kim są owi znajomi z internetu. Czy to faktycznie rówieśnicy naszych dzieci, czy może osoby skłonne do zachowań pedofilskich? Punktem wyjścia do rozmowy z dzieckiem jest też poznanie gier, w które dziecko gra. Niestety, pewne gry komputerowe są też przepełnione przemocą i agresją, a na to również musimy zwrócić uwagę. Same gry są ważne, tak jak strony i platformy, z których pochodzą. Sprawdźmy ich wiarygodność i dostosowanie do wieku dziecka. Zdarza się, że gry lub elementy w grach są płatne, a dziecko za wszelką cenę może chcieć mieć więcej, być na wyższym poziomie.

Z DZIECKIEM TRZEBA OTWARCIE ROZMAWIAĆ O BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI: UCZULIĆ NA OCHRONĘ PRYWATNOŚCI (DANE, ZDJĘCIA), WSPOMNIEĆ O OGRANICZONYM ZAUFANIU DO OSÓB POZNANYCH W INTERNECIE, WYJAŚNIĆ SFORMUŁOWANIA HEJTOWANIA I CYBERPRZEMOCY, NAKŁANIAĆ DO POPRAWNEGO WERYFIKOWANIA TREŚCI ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W ŚWIECIE WIRTUALNYM, SZCZEGÓLNIE UZMYSŁOWIĆ, ŻE W INTERNECIE NIC NIE GINIE.

Jako rodzice musimy również zwrócić uwagę na ilość czasu, który dzieci spędzają z telefonem w ręku lub przed komputerem. Dramatyczne sytuacje, niekontrolowany czas życia w sieci doprowadzają do e-uzależnienia lub fonoholizmu. Dodatkowo, by podwyższyć poziom bezpieczeństwa dziecka w świecie wirtualnym, możemy zdecydować się na wprowadzenie tzw. kontroli rodzicielskiej. Są to specjalne programy przeznaczone do ochrony dziecka przed niebezpiecznymi stronami internetowymi oraz nieodpowiednimi, szkodliwymi treściami. Pamiętajmy, że główną ochroną przed zagrożeniami w Internecie będą dobre relacje z dzieckiem i wzajemne zaufanie. Najważniejsze, by dziecko wiedziało, że bez względu na wszystko ma oparcie w rodzicach, opiekunach. Zapewnijmy, że nie będziemy źli, że jesteśmy dla dzieci, by pomóc rozwiązywać zaistniałe problemy - czy to w życiu realnym, czy w sieci.

 

DOBRE SŁOWA

 

Niespodziewanie przyszedł grudzień, a przecież tak niedawno był początek roku szkolnego. Często nie pamiętamy co było po drodze, jakieś zaskakujące zdarzenia, strach, praca, no, a ostatnio, znów zdalna nauka. Czekamy na święta , żeby trochę odpocząć, radować się i po prostu być z sobą i być dla siebie samego. Będzie to też okazja do spokojnych rozmów, bez pretensji, bez kłócenia się z nastolatkiem, że trzeba się uczyć, bo w końcu wrócimy do szkoły, do egzaminów. Będziemy mieli możliwość zatrzymania się, składania sobie życzeń. Może warto skorzystać wtedy z naszego ,,podpowiednika??. Na plakacie znajdziecie Państwo nie tylko dobre słowa do życzeń, ale też słowa, które możemy kierować do dzieci na co dzień. Słowa potrafią niszczyć, ale też budować, dawać siłę, inspirować. Zapominamy o tym często, a przecież we współczesnym świecie używamy tak wiele słów, zapisujemy je w sms-ach, różnych komunikatorach, forach itp. Słowa zostają z nami i w nas, warto im się przyjrzeć składając sobie życzenia.

Serdecznie pozdrawiam i polecam się
Wasz Psycholog

 

BRdz

BRch

 

 

Wirtualny kiermasz ? prawdziwa książka


DRODZY RODZICE, DRODZY UCZNIOWIE


Biblioteka szkolna zaprasza na kiermasz książkowy.

Będzie to kiermasz bardzo ?na czasie?, bo wirtualny za pośrednictwem sklepu internetowego www.ksiegarnia-tuliszkow.pl.

Z ofertą tej księgarni uczniowie byli już wielokrotnie zapoznawani w czytelni szkolnej, a książki tam propagowane cieszyły się wielką popularnością i to nie tylko ze względu na ich niską cenę.


W przypadku wielu książek na stronie księgarni, poza opisami, można zapoznać się także z obszernymi ich fragmentami (Zobacz fragment książki) oraz filmami na ich temat (Zobacz film o książce).


Poniżej plakat oraz szczegółowe zasady zakupu książek.

plakatkiermasz

 

Szczegółowe informacje na temat zakupu w linku poniżej.

szczegółowe zasady zamawinia książek

Zapraszam,
J.Kubicka

Bezpieczny powrót do szkół

 

10zasadplakat rodzice plakat

 

Zdrowo jem, więcej wiem


Uczniowie klasy 1a z wychowawcą, jako zespół ,,Promyczki" wzięli udział w 10 edycji ogólnopolskiego projektu edukacji prozdrowotnej ,,Zdrowo jem, więcej wiem''(edycja jesienna).

Zajęliśmy wysokie 38 miejsce na parę tysięcy zespołów!


Honorowy Patronat nad projektem objęła Małżonka Prezydenta RP, Agata Kornhauser-Duda.

 

dyplom Iwona1

 

dyplomIwona2


Iwona Twardak

Nasi Partnerzy

 ko logo bip logo 2 blk herb Slawkowa blk men  LOGO pppp

Statystyki

DzisiajDzisiaj16130
WczorajWczoraj56373
W tym tygodniuW tym tygodniu16130
W tym miesiącuW tym miesiącu100000
DotychczasDotychczas15644646

Wydarzenia

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

home

Szkoła Podstawowa im. Jana Baranowskiego w Sławkowie
ul. Browarna 55
41-260 Sławków

phone

tel: 32 29 31 039
fax: 32 26 09 856

email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.